Łódzki Urząd Wojewódzki ogłosił w dzienniku urzędowym plany zagospodarowania przestrzennego dla kwartałów otaczających dworzec Łódź Fabryczna. Ich publikacja jest ostatnim etapem poprzedzającym uzyskanie przez dokumenty mocy obowiązującej. Istnienie planów ma w założeniu przyspieszyć powstawanie zabudowy wokół podziemnej stacji oraz nad nią.
Miejscowe plany zagospodarowania tzw. Nowego Centrum Łodzi zostały uchwalone przez łódzką Radę Miejską 29 grudnia ubiegłego roku. Za ich przyjęciem głosowali radni koalicji rządzącej (PO i SLD), przeciw byli radni PiS. Jednym z głównych przywoływanych przez opozycję argumentów była rzekoma niezgodność dokumentów z obowiązującym studium zagospodarowania (chodziło m.in. o układ terenów zielonych). Prawnicy Urzędu Wojewódzkiego po zbadaniu planów orzekli jednak, że są one zgodne z prawem.
Łatwiej o pozwolenie, droższa ziemia
Po wejściu w życie planów zagospodarowania inwestowanie na obszarze NCŁ stanie się łatwiejsze. Przyspieszeniu ulegnie proces uzyskiwania pozwolenia na budowę. – Będą one wydawane po sprawdzeniu zgodności projektu budowlanego z ustaleniami planu – wyjaśnia Agata Magin z Biura Prasowego Urzędu Miasta Łodzi. Dotychczas inwestorzy musieli uzyskiwać indywidualne decyzje o warunkach zabudowy.
Właściciele ziemi w Nowym Centrum (głównie Urząd Miasta Łodzi oraz spółki kolejowe) spodziewają się, że na skutek uchwalenia planu wzrośnie wartość działek budowlanych. Członek zarządu PKP SA Jarosław Bator powiedział w grudniu ,,Rynkowi Kolejowemu", że poszukiwanie najemców lub współinwestorów dla przestrzeni nad dworcem Łódź Fabryczna powinno rozpocząć się w 2015 r.
Nad dworcem będą biura...
Urząd Miasta i PKP SA zamówiły koncepcję zagospodarowania terenów wokół dworca Łódź Fabryczna wspólnie. Taki krok miał na celu uniknięcie konkurencji w zabiegach o przyciągnięcie inwestorów. W myśl uzgodnień, na działkach kolejowych (bezpośrednio nad podziemnym dworcem) mają powstawać przede wszystkim obiekty biurowe, podczas gdy miasto będzie oferowało inwestorom tereny pod zabudowę mieszkalną i usługową.
Dzięki łączeniu różnorodnych funkcji Nowe Centrum Łodzi ma tętnić życiem przez całą dobę. – Funkcje komercyjne i publiczne zostały podzielone tak, żeby z perspektywy przechodnia nie było widać, gdzie kończy się teren kolejowy, a zaczyna miejski – ocenia dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder.
...ale data ukończenia dworca niepewna
Inne założenia planu to m.in. spójność z istniejącą zabudową historycznego centrum – gęstość zabudowy i jej relatywnie niewielka wysokość (do 7 kondygnacji). Wyjątki stanowią planowana zabudowa nad dworcem oraz tzw. Brama Miasta. Łącznie zakłada się 36 tys. metrów kwadratowych powierzchni do zabudowy i 169 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej.
Cieniem na projekcie Nowego Centrum może jednak położyć się coraz bardziej prawdopodobne opóźnienie budowy dworca Łódź Fabryczna. Wykonawca domaga się od inwestorów wydłużenia terminu (dziś jest to oficjalnie 30 września bieżącego roku) oraz zwiększenia sumy kontraktu (obecnie wynosi ona 1,76 mld zł). Żadna ze stron nie ujawnia na razie szczegółów rozmów.