Każda inwestycja komunikacyjna oznacza nie tylko zysk, ale i stratę. Każdy remont niesie nie tylko usprawnienie po jego zakończeniu, ale i utrudnienia w czasie jego trwania. Te stwierdzenia to banał, ale miastom zdarza się o tym zapominać. Koszty przebudów ponoszą bowiem nie budżety magistratów, a te domowe lub firmowe.
Bodaj najrzadziej kursującą na swojej stałej trasie linią łódzkiej komunikacji miejskiej jest w ostatnim czasie tramwajowa „trójka”. Stanowi ona jedyne połączenie obsługujące północny odcinek od pętli przy Wycieczkowej do targowiska przy Dolnej, gdzie zbiega się z ważnym ciągiem tzw. ŁTR. To właśnie z tego fragmentu swojej trasy wycofywana jest najczęściej, duże osiedla leżące przy ul. Łagiewnickiej mają więc jedynie sezonowy dostęp do tramwajów.
Dzieje się tak z powodu niezgranych w czasie remontów bardzo krótkich fragmentów trasy. Prześledźmy. Jesienią 2011 r. rozpoczyna się przebudowa ul. Dolnej, niespełna półkilometrowego łącznika Łagiewnickiej z równoległą Zgierską. Zamianie nawierzchni gruntowej na asfalt towarzyszy wymiana wydzielonego z jezdni torowiska. 400 metrów przebudowywanego toru wyłącza czterokilometrowy fragment sieci na kilkadziesiąt dni.
Zimą tramwaj wrócił na częściowo wyremontowane tory, ale kiedy tylko śnieg zaczął topnieć, robotnicy ruszyli na ul. Łagiewnicką. Przez całą ciepłą część roku przebudowywano kilometrowy odcinek, by znów przywrócić kursy przed zimą. Choć pierwotnie planowano koniec utrudnień na październik, ostatecznie „trójka” dotarła na Warszawską dopiero w drugiej połowie grudnia.
Rok 2013 okazał się relatywnie spokojnym i bieg tramwaju skrócony był tylko przez miesiąc (tym razem prace objęły jedynie przejazd tramwajowy przez skrzyżowanie Warszawskiej i Deczyńskiego). Jednak tegoroczne zamknięcie, podobnie jak to sprzed dwóch lat, objęło wszystkie pory roku poza zimą – utykające w korkach autobusy zastąpiły tramwaje w kwietniu i mają kursować do końca października. Wszystko przez remont skrzyżowania Łagiewnickiej z Inflancką towarzyszący dużej przebudowie Inflanckiej, po której tramwaj nie kursuje.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl