Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie planowanej rozbudowy trasy tramwajowej łączącej dwa największe osiedla mieszkaniowe w mieŚcie – Widzew i Retkinię – z centrum miasta. WiększoŚć projektów zakłada przedłużenie linii na osiedle Olechów i budowę węzła przesiadkowego przy ul. Piotrkowskiej.
Trasa W-Z to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Biegnie z pętli Wyszyńskiego przez osiedle Retkinia do centrum miasta mijając po drodze dworzec Łódź Kaliska i biegnąc nieopodal kampusu Politechniki Łódzkiej. W ŚródmieŚciu tory tramwajowe przecinają reprezentacyjną ulicę Piotrkowską, a dalej biegną obok jednej z największych galerii handlowych w mieŚcie. Wydzielone torowisko na al. Piłsudskiego i ul. Rokicińskiej prowadzi dalej do dużej dzielnicy mieszkaniowej – Widzewa, mijając po drodze tutejszą stację kolejową i stadion piłkarski popularnego klubu.
Zarząd Dróg i Transportu planuje modernizację trasy i przedłużenie torów na osiedle Olechów, gdzie oprócz bloków mieszkalnych znajdują się duże fabryki, m.in. zakłady Dell. Rozpoczęły się właŚnie konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji. ZDiT proponuje cztery warianty jej przeprowadzenia, przedstawia także wariant bezinwestycyjny. Łodzianie mogą przesyłać swoje opinie w tej sprawie o 13 lutego.
Podstawowy wariant zakłada wydłużenie istniejącej trasy W-Z o około cztery kilometry. Za dzisiejszą pętlą Augustów tory poprowadzonoby dalej ulicą Rokicińską do al. Hetmańskiej, a następnie ul. Kazimierza Odnowiciela i al. Ofiar Terroryzmu 11 WrzeŚnia do pętli Dell, na której zawracają dziŚ autobusy. Ciekawym elementem projektu jest przebudowa skrzyżowania tras Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (Północ – Południe) i W-Z. Pomiędzy al. KoŚciuszki a Piotrkowską miałoby powstać centrum przesiadkowe (tzw. Dworzec Tramwajowy Centrum), co wiąże się z budową nowego torowiska ŁTR w ul. Piotrkowskiej między al. Piłsudskiego a Żwirki. Urzędnicy chcą, by równoległy do wspólnego fragmentu ŁTR i W-Z odcinek drogi kołowej znalazł się pod ziemią. Na kilku odcinkach trasy zaplanowano pasy wspólne dla tramwajów i autobusów.
Dwa kolejne warianty różnią się od podstawowego proponowanym przebiegiem nowego odcinka trasy. Miałaby ona biec przez osiedle Widzew (ulicami Wujaka, Augustów, Przybyszewskiego, al. Hetmańską i al. Ofiar Terroryzmu) lub ulicami Puszkina, Przybyszewskiego, Augustów, w kierunku wschodnim do al. Hetmańskiej i dalej al. Hetmańską i al. Ofiar Terroryzmu – według obu projektów do pętli Dell. Przebieg trasy od pętli przy Wyszyńskiego do odgałęzienia się nowych torów nie zmieniłby się. W obu przypadkach dobudowana trasa miałaby długoŚć ok. 5 km.
Ostatni, odmienny wariant zakłada inny przebieg trasy w centrum miasta. Przy Dworcu Kaliskim tramwaj skręcałby w al. Włókniarzy, a następnie w Legionów. Tory biegłyby dalej ulicami Zieloną, Narutowicza i nową Węglową, gdzie docierałyby do planowanego podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Stamtąd linia biegłaby wzdłuż podziemnych torów kolejowych i ul. Konstytucyjną docierałaby do al. Piłsudskiego. Dalszy przebieg trasy byłby taki sam jak w wariancie podstawowym. Realizacja tego projektu wymusiłaby budowę ponad 7 km nowego torowiska i poprowadzenie 700 metrów trasy tunelem.
Koszt całej inwestycji, w zależnoŚci od wybranego wariantu, ma wynieŚć od ok. 620 do ok. 810 mln zł. JeŚli rozbudowa zostanie zrealizowana, będzie to pierwszy od dwóch dekad nowy szlak tramwajowy łódzkiej sieci.