Gminy porozumiały się w sprawie dalszego funkcjonowania podmiejskiej linii 46 łączącej Łódź z Ozorkowem przez Zgierz. Oznacza to, że tramwaj nie przestanie kursować 1 kwietnia. Obsługę połączenia przejmie MPK-Łódź. Zmieni się także trasa na łódzkim odcinku linii.
Radni Zgierza jednogłośnie przyjęli na ostatniej sesji Rady Miasta uchwałę o wyrażeniu zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z Łodzią w sprawie międzygminnej komunikacji tramwajowej. Jeszcze w tym miesiącu dokument ten zostanie podpisany przez przedstawicieli Zgierza, Ozorkowa, Łodzi i gmin Zgierz i Ozorków. Zakończy to trwający od czerwca zeszłego roku okres niepewności co do losów połączenia.
Dotychczas linię obsługiwała powołana w 1993 roku spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, a na zgierskim odcinku trasy honorowane były wyłącznie bilety zgierskiej komunikacji miejskiej. W czerwcu zeszłego roku Łódź wypowiedziała obowiązujące od niemal dwudziestu lat porozumienie pomiędzy gminami twierdząc, że podpisana wcześniej z MPK-Łódź umowa o powierzenie usług komunikacyjnych w mieście nie pozwala na dalsze finansowanie kursów realizowanych przez innego przewoźnika.
Nowy dokument zakłada, że to właśnie łódzkie MPK przejmie obsługę tej najdłuższej w kraju trasy tramwajowej, a na całej linii będzie obowiązywać taryfa łódzkiego lokalnego transportu zbiorowego z wyznaczeniem strefy podmiejskiej. Łódź stanie się też organizatorem przewozów, natomiast przewoźnik przejmie nie tylko obsługę trasy, ale także obowiązek bieżącego utrzymania infrastruktury.
Nowe porozumienie określa także finansowy udział podłódzkich gmin w utrzymaniu komunikacji tramwajowej. Najwięcej zapłaci miasto Zgierz – niemal 70 tys. zł miesięcznie, najmniej – gmina Ozorków (ok. 2 tys. zł). Łódź będzie natomiast płacić gminom za udostępnienie infrastruktury torowej należącej do lokalnych samorządów. Wpływy ze sprzedaży biletów trafią w całości do budżetu Łodzi.
Na mocy nowej umowy 1 kwietnia zmieni się nie tylko organizator i przewoźnik na linii 46, ale także trasa podmiejskiego tramwaju. Zamiast na pętlę Chocianowice będzie ona biec na pętlę Zdrowie ulicami Legionów i Konstantynowską. Nie zmieni się natomiast częstotliwość – tramwaj będzie kursować trzy razy na godzinę. W nocy realizowane będą natomiast trzy kursy w skróconej relacji do placu Wolności. Zastąpią one autobusy nocne linii 46bus.
Podpisanie umowy oznacza koniec funkcjonowania spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Od 1 kwietnia na łódzkiej sieci tramwajowej będzie operował tylko jeden przewoźnik – MPK-Łódź sp. z o. o. Tego samego dnia zakończy bowiem działalność także spółka Tramwaje Podmiejskie obsługująca dziś trasę do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Także to połączenie przejmie łódzkie MPK.