PKP Intercity wydłuży składy pociągów łączących Łódź z Warszawą. W części szczytowych kursów pojawiły się wagony sześciomiejscowe, co z jednej strony zwiększało komfort jazdy siedzących, z drugiej jednak zmniejszało pulę miejsc w zatłoczonych składach. PKP PLK rozważa natomiast wydłużenie funkcjonowania komunikacji autobusowej, która uzupełnia ruch kolejowy na odcinku do Żyrardowa i Skierniewic.
PKP Intercity będzie wystawiać dodatkowe wagony dołączane do porannych pociągów relacji Łódź Kaliska – Warszawa Wschodnia. Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy przewoźnik zastąpił bowiem część ośmiomiejscowych wagonów klasy drugiej wygodniejszymi sześciomiejscowymi. Dotyczy to także szczytowych kursów porannych i popołudniowych (np. TLK Jagna). Ten ruch spotkałby się z pewnością z aprobatą podróżnych na większości tras kolejowych w Polsce, ale wśród podróżujących na linii łączącej dwa największe ośrodki centralnej Polski pojawiły się silne głosy krytyki. Zmniejszyło to bowiem liczbę miejsc siedzących i dosiadający w Skierniewicach czy w Żyrardowie wielokrotnie musieli jeździć na stojąco.
Część wzmocnień teraz, część w 2015
– Zdecydowaliśmy, że zmienimy wagony na sześciomiejscowe, podnosząc tym samym komfort pasażerów. W ostatnich dniach przeanalizowaliśmy frekwencję i w wybranych pociągach kursują już dodatkowe wagony – zapewnia Beata Czemerajda z biura komunikacji i public relations PKP Intercity. – Kolejne takie zmiany planujemy po Nowym Roku – dodaje.
Warto przypomnieć, że linia Łódź – Warszawa jest jedyną w skali kraju, na której w pociągach kategorii TLK nie wydaje się miejscówek ani do bardzo popularnych biletów okresowych, ani do jednorazowych. Rezerwacją miejsc objęte są tylko wagony klasy pierwszej i kursy przelotowe w kierunku Wrocławia. Po wejściu do pozostałych pociągów podróżni zajmują po prostu wolne miejsca, tym istotniejsza jest więc odpowiednia liczba wagonów – zwłaszcza w kontekście przejęcia części ruchu regionalnego. PKP Intercity honoruje bowiem na czas remontu trasy wszystkie bilety Kolei Mazowieckich ważne pomiędzy Skierniewicami a Warszawą.
Czy autobusy zostaną na dłużej?
Nie są natomiast pewne dalsze losy uzupełniającej komunikacji autobusowej, którą wspólnie uruchamiają PKP Intercity i prowadzące uciążliwą modernizację PKP Polskie Linie Kolejowe. Funkcjonujące od 1 września połączenie drogowe pozwala na podstawie biletów kolejowych dojechać w godzinach porannych ze Skierniewic i z Żyrardowa do Warszawy Zachodniej, a popołudniu wrócić ze stolicy. Choć autobusy jadą nieco dłużej niż pociągi według rozkładowego czasu przejazdu, cechują się większą punktualnością, bo ruch kolejowy często zakłócany jest na jednotorowym odcinku trasy.
Na razie kursowanie autobusów zostało zapewnione do końca roku kalendarzowego. Choć po zmianie rozkładu jazdy punktualność pociągów się zwiększyła, finansująca komunikację uzupełniającą PKP PLK rozważa kolejne przedłużenie funkcjonowania połączenia. – Na razie jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Analizujemy sprawę – powiedział nam Maciej Dutkiewicz z biura prasowego zarządcy infrastruktury.