Wraz z kwietniową korektą rozkładu jazdy Opoczno uzyska dodatkowe wieczorne połączenie z Łodzią dzięki skomunikowaniu pociągów w Tomaszowie Mazowieckim. Choć zmiana rozkładu jest niewielka, to kolejna dobra informacja dla korzystających z niedawno otwartego połączenia.
Kolej regionalna powróciła na trasę Tomaszów Mazowiecki – Opoczno półtora roku temu, ale dopiero zmiany w rozkładzie wprowadzone na początku lutego przywróciły transportowi szynowemu znaczącą w tej relacji pozycję. Trzykrotnie – z dwóch do sześciu par – zwiększyła się liczba pociągów, godziny odjazdów dostosowano do lokalnych potrzeb, wprowadzono też weekendowe połączenia bezpośrednio do Łodzi bez przesiadki w Tomaszowie Mazowieckim czy Koluszkach.
Trzy godziny dłużej w domu
Najbliższa korekta rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 27 kwietnia, przyniesie opocznianom kolejną poprawę: codzienne późnowieczorne połączenie z Koluszkami z możliwością dojazdu pociągiem TLK do stolicy województwa. Dziś ostatni pociąg, którym można dojechać do Łodzi, wyjeżdża z Opoczna już o 17:50 (w dni robocze konieczna jest przesiadka w Koluszkach, w weekendy realizowane jest połączenie bezpośrednie).
Na odcinku Opoczno – Tomaszów kursuje jednak jeszcze jeden późniejszy skład. Wyjeżdża z Opoczna o 20:50, a do swojej stacji docelowej przyjeżdża już po ostatnim tego dnia odjeździe. – Skomunikujemy go z pociągiem z Radomia do Koluszek – mówi Jadwiga Maj z działu ds. konstrukcji rozkładu jazdy Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych. – Dotychczas realizacja tego skomunikowania nie była możliwa, bo pociąg 21324 z Radomia realizuje skomunikowanie z pociągiem odjeżdżającym do Radomska, a pociągi do i z Tomaszowa były trasowane w wolnej przepustowości na indywidualny rozkład jazdy – dodała.
Wielu podróżnych późnym popołudniem, wielu wieczorem?
Dzięki temu będzie można dotrzeć do Łodzi na 22:30. Choć zmiana rozkładu jest z pozoru niewielka, bardzo wysoka frekwencja w niedzielnych kursach z Opoczna do stolicy województwa pozwala przypuszczać, że jeszcze jedno połączenie – nawet jeśli przesiadkowe i, z uwagi na konieczność skorzystania z usług dwóch przewoźników, droższe – może cieszyć się pewnym powodzeniem.
Dobry rozkład, dobra cena
Zmiana rozkładu jazdy będzie kolejnym krokiem do poprawy oferty na nieczynnej do niedawna trasie. Od grudnia 2013 podróżnych ma zachęcać także nowy tabor – szynobus SA135, który zastąpił awaryjne SN81, a od lutego także promocyjne ceny biletów. Jednorazowy przejazd pociągami Regio w ofercie „Połączenie w dobrej cenie” kosztuje 9 zł – to dokładnie o połowę mniej niż wynikałoby to ze standardowej taryfy PR. Zniżka obejmuje też bilety miesięczne – można je kupić za 209 zamiast za 309 zł.
Słaba konkurencja autobusowa to szansa dla kolei
Linia z Tomaszowa do Opoczna szybko przestała być zapomnianą trasą z zawieszonym ruchem i stała się jedną z najważniejszych i najlepiej obsługiwanych tras regionu łódzkiego. Kolej korzysta ze swojej silnej dzięki niewielkiej konkurencji drogowej pozycji. Jeśli uda się utrzymać ten trend, pasażerowie ze wschodu województwa wyraźnie zbliżą się do jego stolicy.