inf. R. von Bagratuni, korespondent RK, 13 marca 2007
Podziel się ze znajomymi:
WARTE UWAGI
Węgrzy zamierzają zbudować tramwaj nad Balatonem — pierwsza linia połączyłaby Keszthely z uzdrowiskiem HĂŠvĂz.
Regionalna Rada Rozwoju Balatonu wystąpiła z wnioskiem o zbudowanie linii tramwajowych wokół jeziora Balaton. Problem zachowania czystego powietrza i ciszy na terenie tego wyjątkowego zbiornika próbowano rozwiązać już od dawna. Im więcej przybywa tam turystów łaknących ciszy, spokoju i czystego powietrza, tym pojawia się tam samochodów i autobusów.
W latach siedemdziesiątych planowano stworzyć tam linię trolejbusową, przywołując nawet radziecki przykład z półwyspu Krym, gdzie działało wówczas kilkanaście takich dalekobieżnych linii. Jednak miejscowe władze sprzeciwiły się temu pomysłowi.
Według wstępnego projektu, tramwaje pierwszej linii tramwajowej ruszyłyby z przystani żeglugowej nad zatoką Keszthely i minęłyby nadbrzeżne hotele i sanatoria. Następnie przemierzyłyby wzdłuż główną aleję spacerową w Keszthely, a później przebiegając obok parku barokowego pałacu książąt Festetich, dobiegłyby do końca 9-kilometrowej trasy przy jeziorze Hévízi-tó.
Pomysł budowy właśnie tej linii tramwajowej powstał z powodu braku jakiegokolwiek połączenia komunikacyjnego między Balatonem, a miastem Keszthely i jeziorem Hévíz, gdzie dzięki podwodnym źródłom gorącej wody leczniczej (o temperaturze 38-40°C i wydajności 1 m³ na minutę), sezon wypoczynkowo-leczniczy trwa cały rok.
Zbudowanie tramwaju między Hévíz i Keszthely znacznie poprawiłoby komunikację między tymi dwoma bardzo popularnymi uzdrowiskami. Podobne rozwiązanie zastosowano kilkadziesiąt lat temu na terenie Słowacji, gdzie Trenczyńskie Cieplice połączono tramwajem z odległą o 6 km stacją kolejową w Trenczyńskiej Ciepli. Podobne rozwiązanie istniało kiedyś także w Polsce - tramwaj łączył Wałbrzych ze Szczawnem Zdrojem.
Pomysłodawcy planują z tramwaju zrobić dodatkową atrakcję turystyczną. W związku z tym kursowałyby tu z wyglądu staroświeckie wagony tramwajowe bez automatycznie zamykanych drzwi i współczesnego wystroju, jedynie z nowoczesnym napędem i sterowaniem. Nie wyklucza się także budowy odgałęzienia tej linii, na której z tych samych względów kursowałyby... tramwaje konne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.