Stowarzyszenie Stołecznej Komunikacji SISKOM dokonało, w porozumieniu z UTK i PKP PLK, audytu ośmiu przystanków na linii otwockiej na odcinku Warszawa Olszynka Grochowska – Warszawa Falenica. Od lat nieremontowane, sprawiają pasażerom sporo problemów w korzystaniu. – Tym opracowaniem chcemy rozpocząć dyskusję zanim rozpocznie się rewitalizacja. Do tej pory nie było żadnej konsultacji planów PKP – mówi Adam Piotr Zając, który zajmuje się w SISKOM-ie tematyką dostępności.
Audyt powstał w ramach Warszawskiej Mapy Barier. – Naszymi opracowaniami staramy się prezentować realne problemy z naszego otoczenia, dotyczące przestrzeni Warszawy. Linia Otwocka to jeden z zapomnianych ciągów komunikacyjnych, który wymaga przebudowy i dostosowania do dzisiejszych potrzeb. Wiemy, że w najbliższych dwa latach linia będzie poddawana procesowi rewitalizacji, zatem jest szansa na wprowadzenie pewnych zmian przyjaznych dla pasażerów. Do tej pory jednak nie było jednak żadnych konsultacji planów PKP. Tym opracowaniem chcemy rozpocząć dyskusję. Pasażerowie powinni mieć szansę dowiedzieć się o planach PKP i przedstawić swoje pomysły które nie wymagają dużych nakładów, a mogą poprawić atrakcyjność tego ciągu komunikacyjnego – mówi Adam Piotr Zając, który zajmuje się w SISKOM-ie tematyką dostępności.
Przystanki, nieremontowane od lat, nie są w żaden sposób dostępne dla osób niepełnosprawnych. Nie ma oznaczeń dotykowych dla niewidomych, a problem z poruszaniem się mogą mieć także osoby starsze i rodzice z dziećmi – brakuje podjazdów lub są zbyt strome. Tylko na dwóch obiektach można bezpiecznie zostawić rower, bez utrudniania przejścia innym pasażerom. Problemy występują zresztą nie tylko w obrębie przystanków – również po stronie „miejskiej” chodniki i dojścia są np. w złym stanie.
Ciężko mają jednak nie tylko niepełnosprawni. Na większości peronów nie ma ławek pod zadaszeniem, mimo istnienia wiat. Niewystarczająca jest też informacja pasażerska – brak planów orientacyjnych, oznaczeń wyjść czy wystarczającej liczby rozkładów (obecnie tylko jeden komplet tablic na peron).
Choć cała linia wymaga gruntownej przebudowy, to – jak przekonują przedstawiciele SISKOM-u, część modyfikacji można wdrożyć niewielkim kosztem. Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl