Zdaniem Macieja Lignowskiego, prezes PKP SKM w Trójmieście należy wprowadzić hierarchię podsystemów transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej, aby przyporządkować konkretną rolę PKP SKM w Trójmieście. Podstawową rolę w tej hierarchii powinna pełnić kolej miejska.
Podczas debaty poświęconej problematyce integracji transportu publicznego w aglomeracji trójmiejskiej.organizowanej przez "Rynek Kolejowy" Maciej Lignowski, prezes PKP SKM powiedział, że na przykładzie województwa pomorskiego i SKM można stwierdzić, iż transport szynowy pozwala bardzo skrócić czasy przejazdu, dlatego jest konkurencyjny w stosunku do transportu indywidualnego, czy transportu zbiorowego tj. autobusów.
– Aby sukces transportu szynowego był pełny muszą być spełnione jeszcze dwa warunki, czyli dostępność przestrzenna tj, gęsto rozmieszone przystanki oraz duża częstotliwość ruchu pociągów – zaznaczył szef trójmiejskiego przewoźnika.
Maciej Lignowski powiedział, że SKM na bieżąco pracuje z organizatorami przewozów nad koordynacją przewozów w regionie. - Mamy już funkcjonujący od 2 lat bilet metropolitarny, Jesteśmy za rozszerzeniem tego biletu tak, aby był podstawowym biletem w obszarze metropolii – podkreślił. Odniósł się także do planów integracji linii SKM z transportem drogowym. - Mamy przykład umieszczenia parkingu P+R w okolicach wzgórza św. Maksymiliana. Jesteśmy zwolenikami jak największej ilości parkingów tego typu, a także Park and Bike. Prowadzimy rozmowy z władzami Pruszcza aby w okolicach tego miasta zlokalizować przynajmniej dwa takie projekty – zapowiedział.
SKM w Trójmieście realizuje także projekt „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”. Jego wartość szacunkowa to ok. 287 mln zł netto. Przewiduje on budowę nowoczesnego systemu sterowania ruchem na linii 250, budowę sieci światłowodowej. Zadanie drugie w ramach projektu przewiduje modernizację peronów. - Zadanie trzecie - myślę, że najbardziej wyczekiwane - to budowa przystanku Gdańsk Śródmieście. Wykonaliśmy przetarg na wykonanie dokumentację przetargowej. Podpisaliśmy umowę na wykonanie tej dokumentacji. Myślę, że powinna być gotowa w okolicach maja – zapowiedział. Zadanie 4 przewiduje modernizację ezetów. - Jeden taki próbny skład już jeździ po linii SKM. Zastosowaliśmy w nim napęd asynchroniczny, który daje dwukrotne lepsze przyspieszenie niż w standardowym pociągu typu EN57. Wyciągnęliśmy pewne wnioski i na ich podstawie wprowadziliśmy zmiany do dokumentacji technicznej modernizacji dalszych pojazdów. I myślę, że w grudniu przetarg na wykonanie pozostałych 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych – zapowiedział prezes PKP SKM w Trójmieście.