Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Letnie objazdy wypunktowały fatalny stan części śląskich linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Letnie objazdy wypunktowały fatalny stan części śląskich linii kolejowych
Fot. archiwum
Osunięcie się nasypów po gwałtownej ulewie, która przeszła nad Śląskiem 16 lipca, spowodowało konieczność organizacji objazdów pomiędzy Rybnikiem i Katowicami. Konieczność kursowania pociągów, w tym międzynarodowych, bo liniach, gdzie na co dzień nie zaglądają pociągi pasażerskie, wskazało w jak fatalnym stanie potrafią one być.

Od 16 do 28 lipca trwały na Śląsku uciążliwe objazdy. Uszkodzeniu po ulewach uległa infrastruktura, która wykorzystywana jest także przez pociągi międzynarodowe. PLK ustaliły, że ruch między Katowicami a Rybnikiem prowadzony będzie po linii 149 i 141 od Hajduków do Zabrza Makoszowy.

Objazdy z godzinnym opóźnieniem

Jak mogliśmy sami się przekonać, zwłaszcza linia 149 jest w fatalnym stanie, a prędkość przejazdu pociągów pasażerskich na niej nie przekracza 40 km/h, są też miejscowe zwolnienia. Wpływało to znacząco na opóźnienia pociągów, które do Katowic czy Rybnika docierały od 45 minut do godziny po rozkładowym czasie. Trudno zrozumieć, że linia, po której mógłby się odbywać rozkładowy ruch pociągów między Rybnikiem a Gliwicami (obecnie bezpośrednich pociągów między tymi miastami nie ma), jest w tak złym stanie, a większość peronów nie nadaje się do obsługi ruchu pasażerskiego. Jedyny pociąg pasażerski, który z niej korzysta, to sezonowy TLK 401 z Bohumina do Świnoujścia oraz weekendowy pociąg KŚ Kubalonka.

Co dzieje się między Rybnikiem a Zabrzem?

Zanim doszło do zamknięcia odcinka Rybnik – Czerwionka o perspektywy na rewitalizację linii pytał już poseł Jarosław Gonciarz. Zapytaliśmy także my. O to, jak wygląda utrzymanie linii i o plany dla niej.

– W latach 2015 – 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe realizowały zadania pn.: „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, etap IV” oraz „Prace na linii kolejowej nr 149 na odcinku Knurów – Leszczyny”. Przebudowano tory i sieć trakcyjną na odcinku Knurów – Leszczyny oraz wymieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Leszczyny. Roboty utrzymaniowe były prowadzone odcinku Zabrze Makoszowy – Knurów w 2020 roku – napisała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

Jak dowiadujemy się z odpowiedzi na interpelację posła Gonciarza, obejmowały: wymianę podkładów na szlaku Zabrze Makoszowy – Mizerów w torze nr 1 oraz na stacji Knurów w torach nr 1 i 4, wymianę podrozjezdnic na stacji Knurów, mechaniczne podbicie toru z oprofilowaniem na stacji Knurów w torze nr 2 oraz w torze nr 4, napawanie krzyżownicy na stacji Gierałtowice a także likwidację wybuksowań na stacji Gierałtowice oraz stacji Knurów w torze nr 1.

W 2021 r. PLK planuje także wymianę podkładów na szlaku Mizerów – Gierałtowice w torze nr 1 i na szlaku Gierałtowice – Knurów w torze nr 1, wymianę podrozjazdnic na stacji Knurów, wymianę szyn na szlakach Zabrze Makoszowy – Mizerów i Mizerów – Gierałtowice w torze nr 2; oraz wymianę części rozjazdowych w stacji Knurów.

PLK dodaje, obecnie trwają prace na stacji Zabrze Makoszowy Kopalnia na linii kolejowej nr 141 Katowice Ligota – Gliwice w ramach zadania „Modernizacja urządzeń srk na stacji Zabrze Makoszowy – Kopalnia z likwidacją obsługi nastawni KMO1 oraz robotami towarzyszącymi”.

Co PLK planuje w przyszłości?

– W planach są roboty utrzymaniowe w zakresie wymiany podkładów na części szlaku Zabrze Makoszowy – Mizerów – Gierałtowice oraz wymiana części rozjazdów na stacji Knurów – dodaje przedstawicielka PKP PLK nie wyjaśniając, czy wpłynie to na poprawę prędkości szlakowych na linii.

Zarządca infrastruktury dodaje, że w dokumencie „PKP Polskie Linie Kolejowe SA – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku” znajduje się projekt pn.: „Prace na ciągu Gliwice/Zabrze – Rybnik przez Knurów/Orzesze”. Ponadto w ramach programu Kolej+ jest zgłoszony projekt pn.: „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald”, którego wnioskodawcą jest miasto Ruda Śląska”. Obecnie tworzone jest Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne dla tego zadania.

– Obecnie też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia realizuje Wstępne Studium Wykonalności dla Kolei Metropolitalnej GZM, które bada zasadność i możliwości realizacji poprawy połączenia Knurowa z innymi miastami GZM, w szczególności z Gliwicami i dostosowania go do charakteru aglomeracyjnego – napisała Katarzyna Głowacka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5