Na stronie internetowej www.rynek-kolejowy.pl/plus umieszczony został pierwszy w tym roku numer kwartalnika „Rynek Kolejowy PLUS”. Kwartalnik jest bezpośrednią kontynuacją magazynu „Transport Szynowy – Statystyki i Analizy”. Prenumeratorów zapraszamy do lektury, a osoby zainteresowane do zamówienia dostępu do serwisu.
I. Rynek – przewozy kolejowe
1. Przewozy pasażerskie w roku 2009 - s. 4
W trzecim kwartale roku 2009 odnotowano spadek liczby pasażerów o 3,5% względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Łącznie z usług kolei skorzystało niemal 69,6 mln pasażarów. Praca przewozowa w tym samym czasie zmniejszyła się o 8,4% do niemal 5,25 mld paskm. Ostatni kwartał roku 2009 nie przyniósł odwrócenia tendencji spadkowej. (...)
2. Przewozy towarowe w roku 2009 - s. 7
Z danych udostępnionych przez przewoźników wynika, że w 2009 r. transportem kolejowym w Polsce przewieziono 258 240 tys. ton ładunków i wykonano pracę przewozową na poziomie 42 932 136 tys. tnkm. Oznacza to, że względem roku 2008 masa ładunków spadła o 4,5%, a praca przewozowa zmniejszyła się o 16%. (...)
II. Rynek – produkcja
1. Produkcja szyn stalowych w Polsce - s. 20
2. Produkcja kontenerów w Polsce - s. 22
3. Tabor i produkcja wagonów w Polsce - s. 24
III. Rynek – pieniądze
1. Wydatki na transport kolejowy w budżetach województw w latach 2009-2010 - s. 27
IV. Analizy
1. Koleje dużych prędkości – przetarg na studium wykonalności na finiszu (Robert Wyszyński) - s. 33
Przetarg na wykonanie zasadniczego studium wykonalności dla linii kolei dużych prędkości Wrocław/ Poznań – Łódź – Warszawa został ogłoszony przez PKP PLK 9 grudnia 2008 roku. Nie ulega wątpliwości, że nie tylko cena za wykonanie tego bardzo ważnego dla rozwoju polskiego kolejnictwa studium (85 mln zł brutto), ale także jego waga jest bez precedensu. Stoimy u progu możliwości dokonania skoku cywilizacyjnego, który zmieni postrzeganie kolei i jej wizerunek społeczny, ale przede wszystkim wręcz szokowo podniesie jakość usługi pasażerskiej i jednocześnie skróci czas jazdy na wybranych relacjach od 200 do 300%. Skrócenie czasu jazdy np. z Wrocławia do Warszawy z 300 minut (5 godzin) do 100 minut (1 h 40 min) będzie tego spektakularnym przykładem. (...)
2. Wybrane aspekty kolejowych taryf towarowych stosowanych w Polsce (dr Edward Mendyk) - s. 47
Pojęcie taryfa – najkrócej – oznacza oznajmienie, określenie należności stanowiących oficjalne, urzędowe zestawienie stawek opłat, cennik za określone usługi, np. celne, energetyczne, przewozowe, telefoniczne i inne . Aktualnie stosowaną kolejową taryfę przewozową można określić jako ustalony lub stosowany przez przewoźnika i podany do publicznej wiadomości usystematyzowany zbiór danych określających:
- wysokość stawek lub opłat za przewóz osób lub przesyłek, a także wysokość opłat dodatkowych za świadczenia uboczne kolei,
- sposób oraz warunki stosowania tych stawek i opłat,
- inne dane potrzebne do obliczania należności za przewóz, np. spis stacji, wykaz odległości, rozkład jazdy pociągów, nomenklaturę towarów .
W Polsce taryfy przewozowe zawierają jedynie treści ekonomiczne, gdyż warunki prawnoprzewozowe zostały już wiele lat temu zawarte w ustawie z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe oraz w wydawanych – na podstawie przepisu art. 4 ustawy – przez poszczególnych przewoźników regulaminach przewozu osób i rzeczy. (...)
3. Standardy ISO a SMS – integracja systemów zarządzania (Krzysztof Warmiński, TDT) - s. 54
System zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oznacza organizację i środki przyjęte przez zarządcę infrastruktury lub przedsiębiorstwo kolejowe w celu zapewnienia bezpiecznego zarządzania jego działaniem. Państwa członkowskie stworzyły do tej pory swoje własne przepisy i standardy bezpieczeństwa, głównie dla linii krajowych, w oparciu o krajowe koncepcje techniczno-operacyjne. Jest szczególnie ważne, aby zharmonizować prawne regulacje w sprawie bezpieczeństwa, certyfikację w zakresie bezpieczeństwa przewoźników kolejowych, zadania i role władz do spraw bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo powinno być doskonalone wraz z rozwojem techniczno-naukowym, tam gdzie to jest uzasadnione w praktycznym zastosowaniu, przy uwzględnieniu międzygałęziowej konkurencyjności transportu kolejowego. (...)
4. Zarządzanie ryzykiem (Adam Muszyński, TDT) - s. 57
Każda podejmowana w oparciu o posiadane informacje decyzja wiąże się z określonymi konsekwencjami. W sytuacji, kiedy istnieje jedna znana konsekwencja, ryzyko nie istnieje, ponieważ zdarzenie jest pewne. Z ryzykiem mamy natomiast do czynienia wówczas, kiedy określone zdarzenie może wystąpić z pewnym prawdopodobieństwem i spowodować określone skutki. W praktyce, podejmując określone działania, musimy liczyć się z ryzykiem, ponieważ działania mogą pociągać za sobą najczęściej kilka możliwych, znanych nam konsekwencji, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest różne i które można oszacować. Mówimy wtedy o działaniach podejmowanych w warunkach ryzyka. Dążymy wówczas, poprzez zarządzanie ryzykiem, do minimalizacji prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń oraz skutków, które negatywnie wpływają na realizację celów. Unikamy natomiast działań podejmowanych w warunkach niepewności, kiedy nie znamy prawdopodobieństw wystąpienia oraz konsekwencji określonych działań. (...)
V. Aktywność Railway Business Forum
1. Problemy z uprawnieniami budowlanymi w specjalnościach kolejowych - s. 61
VI. Legislacja
1. Legislacja Unii Europejskiej - s. 76
2. Legislacja Polski - s. 81
VII. Strony redakcyjne
1. Transport Szynowy – Statystyki i Analizy (spis artykułów z lat 2007-2009) - s. 88
2. Regulamin korzystania z e-serwisu gospodarczego - s. 93
ZALOGUJ SIĘ - ZAMÓW DOSTĘP