Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kulisy lutowej katastrofy Pendolino

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Parszewski, korespondent Rynku Kolejowego (Wielka Brytania), 26 września 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kulisy lutowej katastrofy Pendolino
Ostatnio w moje ręce wpadł raport dotyczący wypadku kolejowego pociągu Pendolino z Londynu do Glasgow sporządzony przez zarządcę infrastruktury w Wielkiej Brytanii, firmę Network Rail. Po jego przestudiowaniu pokusiłem się o streszczenie najważniejszych kwestii tam zawartych.

Raport jest wynikiem wnikliwego śledztwa przeprowadzonego przez Network Rail, wspomaganego przez przedstawicieli operatora firmy Virgin Trains. Raport miał na celu przedstawienie przyczyn wykolejenia ekspresu jak również wypracowania wniosków, jak uniknać podobnych zdarzeń w przyszłości.

Poniżej zamieściłem w punktach krótkie streszczenie tego raportu.

Lokalizacja wypadku i szczegóły techniczne urządzeń

W wypadku brał udział pociąg typu 1S83, klasa 390 składający się z 9 członów i uruchamiany przez operatora pasażerskiego, firmę West CostTrains Ltd. Wypadek miał miejsce na głównej linii w Wielkiej Brytanii West Coast Main Line pomiędzy Oxenholme i Tebay na linii zelektryfikowanej z trakcją 25kV. W miejscu zdarzenia tory kolejowe są oddzielone od lądu obustronnymi nasypami kolejowymi. Dopuszczalna maksymalna prędkości na linii w miejscu wypadku wynosi 95mph (153km/h) dla pociągów z wychylnym pudłem oraz 85mph (137km/h) dla pozostałych.

Feralny rozjazd jest sterowanym z lokalnego panelu sterowniczego z detekcją położenia zwrotnicy zwracana do operatora lokalnego panelu. Przekazanie kontroli nad lokalnym panelem sterowniczym dokonuje dyżurny ruchu w Carlisle. Napędem zwrotnicy w feralnym rozjeździe jest model Westinghouse style 63. Zwrotnica w tym miejscu oznaczona symbolem 2B powinna posiadać trzy łączniki (niestety środkowego brakuje) szyn mocowane śrubami do ruchomych szyn (iglic). Napęd przekazywany jest na pierwszy z łączników oraz na trzeci łącznik za pośrednictwem dodatkowego mechanizmu zamontowanego obok toru.

Na linii działa czterostawna blokada liniowa. Tory są wyposażone w obwody do stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów. W normalnych warunkach sygnalizatory pracują automatycznie, jednak dyżurny ruchu z Carlisle ma możliwość podania sygnału zabraniającego na  sygnalizatorach w momencie przekazywania kontroli nad rozjazdem do lokalnego panelu sterowania.

Okoliczności wykolejenia


Około godz. 20.12 wszystkie człony ekspresu Pendolino 1S83 przemierząjacego trasę z London Euston (wyjazd 17.15) do Glasgow Central uległy wykolejniu na rozjeździe.

Pendolino w momencie wykolejenia poruszał sie z prędkością 94mph (151km/h). Pociąg siłą rozpędu przejechał około 472 m od miejsca wykolejenia na zwrotnicy o numerze 2B. Czołowy człon pociągu spadł z nasypu i obrócił się o 180 stopni w stosunku do pierwotnego kierunku jazdy.

W pociągu znajdowało sie 108 pasażerów oraz 4 członków załogi pokładowej. 1 osoba zmarła, 22 zostały przewiezione do szpitala.

Zdjęcia z miejsca wypadku można obejrzeć tutaj: http://www.bbc.co.uk/cumbria/news/cumbria_rail_crash/ .

Działania po wypadku


Następnego dnia po wypadku specjalna komisja Network Rail dokonała oględzin miejsca zdarzenia i ustaliła, że przyczyną wypadku był zły stan techniczny zwrotnicy 2B. W rezultacie tego odkrycia Network Rail poddał szegółowej kontroli 700
podobnych zwrotnic zlokalizowanych w różnych miejscach w kraju w celu ustalenia, czy przyczyną złego stanu technicznego może być wadliwa konstrukcja zwrotnicy. Nie wykryto żadnych usterek.

Bezpośrednia przyczyna wypadku

Znaczne pogorszenie stanu technicznego komponentów mocujących łączniki szyn ruchomych (iglic) spowodowało odłączenie lewej iglicy od prawej iglicy co doprowadziło do niekontrolowanego przemieszczenia sie lewej iglicy w kierunku toru stacjonarnego (śruby zostały znalezione obok toru), która
zbliżyła się do toru stacjonarnego na tyle, że co najmniej dwa koła Pendolino jadącego przez zwrotnicę w kierunku na wprost weszły w kontakt z lewą iglicą , co doprowadziło do wykolejania pędzacego z maksymalna prędkością pociągu.

Podłoże wystąpienia usterki

Zaniedbania w wykonywaniu czynności utrzymaniowych:
  • Zła struktura zarządzania, brak możliwości planowania, zarządzania i monitowania czynności utrzymaniowych.
  • Systematyczne błędy i niedociągnięcia w przeprowadzaniu inspekcji urządzeń przytorowych.
  • Brak informowania w wyraźny sposób personelu utrzymania o odpowiednich procedurach i przepisach dotyczących prac utrzymaniowych.
  • Brak weryfikacji i kontroli okresowych wyników inspekcji torów i urządzeń przytorowych.

Skutkiem powyższych zaniedbań był brak wykrycia poważnej usterki zwrotnicy 2B podczas rutynowej kontroli stanu urządzeń dokonanej na 5 dni przed wypadkiem w dniu 18 lutego 2007.

Czynniki mające wpływ na powstanie usterki

W momencie wprowadzenia pociągów z wychylnym pudlem na West Coast Main Line w Wielkiej Brytanii komponenty zwrotnicy 2B zaczęły być poddawane zwiększonym siłom dynamicznym.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5