Kulczyk Investments nabył 90% udziałów w spółce operującej i zarządzającej nowoczesnym, kolejowym terminalem przeładunkowym na granicy Polski z Obwodem Kaliningradzkim. Przedsiębiorstwo jest właścicielem gruntów oraz całej infrastruktury zlokalizowanej na terenie terminala. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w przeładunku wszelkich towarów masowych, w szczególności węgla oraz nawozów sztucznych.
Transakcja zostanie sfinansowana z kredytu bankowego, udzielonego przez Bank Pekao SA. To potwierdza fakt, że nawet w czasach kryzysu finansowego, obiecujące projekty i wiarygodni kredytobiorcy mogą liczyć na wsparcie banków.
Projekt jest bardzo atrakcyjny o czym świadczy już sam fakt pozyskania finansowania bankowego, na które w tym okresie mogą liczyć tylko najlepsze przedsięwzięcia.
Inwestycja charakteryzuje się wysoką rentownością sprzedaży oraz niesie ze sobą istotne szanse związane z ekonomiką skali i dźwignią operacyjną. W 2008 roku rentowność EBITDA osiągnęła poziom niemal 40 proc., a w pierwszym kwartale roku 2009 przekroczyła 46 proc., mówi Dariusz Mioduski, CEO Kulczyk Investments.
Terminal Chemikals odgrywa kluczową rolę w obsłudze logistycznej kolejowego importu towarów masowych do Polski północnej. Świadczy kompleksowe usługi związane z przeładunkiem, składowaniem, sortowaniem, konfekcjonowaniem oraz odprawą celną towarów. Koncentruje się głównie na obsłudze logistycznej importu nawozów sztucznych oraz wysokiej jakości rosyjskiego węgla.
Firma położona jest w Braniewie, 4,5 km od granicy Polski z Rosją (obwód Kaliningradzki), przy kolejowym przejściu granicznym Braniewo – Mamonowo oraz ok. 5 km od drogowego przejścia granicznego w Gronowie. Jest to największy i najnowocześniejszy w regionie terminal umożliwiający przeładunek towarów masowych z wagonów rosyjskich o szerokim rozstawie kół na wagony europejskie.
Całkowite moce przeładunkowe przedsiębiorstwa wynoszą ponad 3,8 mln ton rocznie (ok. 384 ton na godzinę). Zgodnie z danymi na temat importu węgla z Rosji z 2008 roku, Chemikals obsłużył około 16 proc. całego rosyjskiego importu (814 tys. ton z 5,2 mln ton), a jego moce zostały wykorzystane w 2008 roku w ok. 30 proc. Oznacza to, że terminal ma duże możliwości rozwoju. Systematycznie rosną również wyniki operacyjne i finansowe przedsiębiorstwa. W 2008 roku zysk brutto wyniósł 6,1 mln zł i wzrósł o 61 proc. w stosunku do 2007 roku, a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 roku przedsiębiorstwo wypracowało już 3,6 mln zł brutto. Marża EBITDA w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 roku osiągnęła 4,4 mln zł, co stanowi wzrost o 25 proc. w stosunku marży EBITDA osiągniętej w porównywalnym okresie 2008 roku (oraz 63% w stosunku do tego okresu 2007 roku).
Atrakcyjność projektu potwierdza również fakt pozyskania finansowania zewnętrznego. Transakcja jest realizowana w formule wykupu lewarowanego – zostanie w znacznej części sfinansowana kredytem bankowym, którego spłata zostanie dokonana z przepływów firmy Chemikals. W czasach „trudnego kredytu” jest to rozwiązanie niezwykle rzadkie.
Terminal kolejowy w Braniewie to kolejne przedsięwzięcie Kulczyk Investments zrealizowane w szeroko rozumianej branży infrastrukturalnej. Spółka koncentruje się na inwestycjach w sektory o największym potencjale wzrostu. Bazując na niemal dwudziestoletnim doświadczeniu oraz kompetencjach menedżerów, przekształca swoje spółki w liderów rynku. Angażuje przy tym nie tylko kapitał, ale równie bierze czynny udział w restrukturyzacji i zarządzaniu przedsiębiorstwami. Kulczyk Investments ma w swoim portfelu między innymi takie spółki, jak: Autostrada Wielkopolska i Autostrada Eksploatacja, SABMiller, przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej - Skoda Auto Polska i Kulczyk Tradex oraz firmy energetyczne - Polenergia, Kulczyk Oil Ventures, Aurelian Oil & Gas.
W maju 2009 r. Kulczyk Investments, za pośrednictwem spółki zależnej, został właścicielem PEKAES, operatora logistycznego notowanego na warszawskiej GPW. Zamierza wykorzystać swoje doświadczenie oraz potencjał drzemiący w PEKAES, aby przekształcić spółkę w jednego z liderów polskiego rynku logistyki. Inwestor skupi się na podnoszeniu wartości dla akcjonariuszy. O wiarygodności Kulczyk Investments i zaufaniu inwestorów do spółki świadczy reakcja rynku. 1 kwietnia 2009 roku, po wydaniu przez UOKiK zgody na potencjalną transakcję, kurs PEKAES wzrósł o ponad 23 proc. do 10,5 zł, natomiast w dniu ogłoszenia transakcji o 6 proc.
Terminal w liczbach
31 ha gruntów
3 hale magazynowe i przeładunkowe o łącznej powierzchni 15,000m2
128.000m2 – powierzchnia betonowych placów składowych
23.000m2 własnych torów kolejowych (zarówno tory europejskie, rosyjskie jak i splecione
3,8 mln ton - szacowane możliwości przeładunku rocznie