PKP SA stoją przed zadaniem modernizacji 464 obiektów dworcowych. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Dalszym wyzwaniem są natomiast koszty utrzymania dworców. – Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard. Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – mówi Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Jak wylicza Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w Polsce znajduje się 2625 budynków dworcowych, z czego 936 jest czynnych, a 83 ma charakter strategiczny pod względem liczby pasażerów. – Ponad połowa punktów postoju handlowego znajduje się w odległości nie większej niż 1 km od centrum, co pokazuje spory potencjał lokalizacyjny – podkreśla Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Ile do remontu?
Poprawa stanu dworców jest jednym z celów w planach MIB-u. Już od kilku lat realizowany jest program modernizacji i przebudowy dworców. – Od 2010 r. uruchomiono środki z budżetu państwa. To ogromne pieniądze – podkreśla Buczyński. Pozostałe źródła finansowania to środki unijne, własne PKP, jednostek samorządu terytorialnego, a także środki prywatne.
Wciąż w kwestii dworców pozostaje wiele do zrobienia – 464 obiekty zostały wytypowane do działań inwestycyjnych. – Postawiliśmy sobie ambitny plan poprawy obsługi pasażerów i stworzenia wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Chcemy zmodernizować sieć dworców do 2023 r. To ambitny plan – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.
PKP stawiać chce teraz na zasady uniwersalnego projektowania. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Michalski. Nacisk ma być kładziony na lepsze spełnianie oczekiwań, stąd szeroko zakrojona współpraca z samorządami. – Chcemy, żeby uczestniczyły one w projektowaniu przestrzeni dworcowych i okołodworcowych. Efektem ma być dworzec będący bramą miasta – mówi Marek Michalski. Kolejne cele to adaptacja do prognozowanych zmian demograficznych, w tym starzejącego się społeczeństwa.
Integracja
Dworce mają się stać węzłami integrującymi, przesiadkowymi. Dobrym, modelowym przykładem jest Tczew, gdzie przy obecnym dworcu samorząd zrealizował zintegrowane centrum komunikacyjne, z podziemnym parkingiem. – Dworzec i przejście na perony zamierzamy w pierwszej kolejności zmodernizować. Jesteśmy w fazie przygotowania dokumentacji – podkreśla Michalski. Kolejnym przykładem takiego węzła są plany dotyczące Bolesławca. – To kolejny dworzec, który zamierzamy zrealizować. Są plany zrealizowania centrum komunikacyjnego. Pracowaliśmy z samorządem na rzecz przekazania dworca. Po kilku miesiącach samorząd przeanalizował koszty i uznał, że są one niewspółmierne do korzyści – mówi Marek Michalski.
Wyzwaniem nadal pozostają kwestie finansowania funkcjonowania dworców. – Dochody nie pokrywają kosztów funkcjonowania. Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard – podkreśla Tomasz Buczyński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tej chwili są cztery główne źródła finansowania: środki własne PKP, opłaty za korzystanie przez przewoźników, środki samorządów na utrzymanie powierzchni wykorzystywanej na lokalne potrzeby, a także środki z działalności komercyjnej. – Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – podkreśla Buczyński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.