Wczoraj w siedzibie Metra Warszawskiego zostały otwarte oferty firm, które wzięły udział w przetargu nieograniczonym na dostawę 30 wagonów metra, w tym dziesięciu wagonów z kabiną maszynisty i dwudziestu wagonów pośrednich, zestawionych w pięć sześciowagonowych pojazdów.
Do przetargu zgłosiło się trzech wykonawców:
- Spółka Akcyjna Wagonmasz z Sankt - Petersburga;
- JSC Metrowagonmash z Mytischi koło Moskwy;
- Spółka Akcyjna Alstom Konstal z Chorzowa.
Głównymi kryteriami wyboru będą:
- cena - 60%,
- warunki eksploatacyjne - 18%,
- długość gwarancji - 12%,
- skrócenie terminu dostawy - 5%
- zmniejszenie zaliczki - 5%.
Zakup dokonywany będzie z pieniędzy własnych firmy Metro Warszawskie. Na ten cel spółka przeznaczyła 185 milionów złotych.
Według założeń, nowe pociągi będą musiały być kompatybilne z obecnie posiadanym taborem (serii "81" lub "Metropolis"), co zminimalizuje koszty ich eksploatacji. Między innymi będzie istniała możliwość wykorzystywania tych samych części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych oraz urządzeń diagnostycznych, które są już w posiadaniu Metra.
Włączenie do eksploatacji pierwszego sześciowagonowego pociągu z tego zamówienia powinno nastąpić w ciągu osiemnastu miesięcy od daty podpisania umowy.
Oddanie do użytku bielańskiego odcinka podziemnej kolejki, wraz z węzłem komunikacyjnym Młociny, spowoduje znaczne zwiększenie liczby pasażerów. Z punktu widzenia zarządu spółki wprowadzenie do ruchu 5 dodatkowych pociągów, będzie konieczne do zapewnienia sprawnej obsługi całej pierwszej linii metra przy zachowaniu dotychczasowej częstotliwości kursowania.

* Metro Warszawskie używa obecnie wagonów produkcji rosyjskiej z serii 81 (zdjęcie górne) oraz hiszpańskich Metropolis (fot. www.pl.wikpedia.org, www.stacja-metro.com).