Okres wstrzymania ruchu pociągów regionalnych przez granicę województwa śląskiego z Republiką Czeską będzie trwać co najmniej rok. Koleje Śląskie planują bowiem wstępnie, że wznowienie komunikacji pomiędzy Chałupkami a Boguminem oraz Cieszynem a Czeskim Cieszynem nastąpi w połowie marca. Nie jest jednak wykluczone, że założenia te ulegną zmianom, bo – jak tłumaczy przewoźnik – sytuacja pandemiczna wciąż jest niestabilna.
Już prawie od roku nie kursują pociągi regionalne łączące województwo śląskie z czeską częścią Śląska. W marcu 2020 r. wstrzymane zostały kursy Kolei Śląskich do granicznego Bogumina oraz te uruchamiane przy współpracy z KŚ przez Koleje Czeskie w relacji Cieszyn – Czeski Cieszyn – Frydek-Mistek. Polski przewoźnik tłumaczył to trwającą pandemią koronawirusa.
Jest wstępna data wznowienia ruchu
Kursy nie zostały jednak wznowione latem, gdy sytuacja tak w Polsce, jak i w Republice Czeskiej była dobra. Nie powróciły do rozkładu jazdy także jesienią – wraz z rozpoczęciem roku akademickiego, który na wielu uczelniach oznaczał przynajmniej częściowy powrót do nauki w trybie stacjonarnym, ani w grudniu, gdy w życie wchodził i polski, i czeski nowy grafik połączeń obowiązujący przez kolejne dwanaście miesięcy. – Stale współpracujemy ze stroną czeską odnośnie do przywrócenia połączeń – zapewnia jednak Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
– Wstępnie połączenia do Czech są wstrzymane do połowy marca 2022 r. – dodaje nasz rozmówca. Trudno jednak stwierdzić, czy rok po zawieszeniu kursów KŚ przywrócą ich obsługę. Przedstawiciel spółki zastrzega bowiem, że sytuacja pandemiczna jest obecnie bardzo dynamiczna. Dodaje też, że stale zmieniają się również regulacje w obu krajach. Dodajmy, że inni przewoźnicy prowadzą jednak ruch międzynarodowy z Republiką Czeską, a same KŚ współpracują z Kolejami Słowackimi przy uruchamianiu pociągów z polskiego Zwardonia w kierunku słowackiej Żyliny.
Odcięte dwa ważne węzły komunikacyjne
– Bardzo zależy nam na jak najszybszym przywróceniu połączeń do Bogumina – deklaruje rzecznik Kolei Śląskich. Dzięki możliwym tam przesiadkom kolej zapewniała do czasu zamknięcia ruchu dojazd do Ostrawy, która jest ważnym ośrodkiem przemysłowym i akademickim oddziałującym także na polskie gminy przygraniczne. Bogumin jest też istotnym węzłem kolejowym, więc dojazd tam ułatwia podróże do Pragi, Bratysławy, Brna, Koszyc i szeregu innych znaczących miast Czech i Słowacji.
– O wszystkich zmianach będziemy informować na bieżąco – zapewnia Tomasz Musioł. Na wszelkie komunikaty dotyczące organizacji transportu na obszarze przygranicznym czekają także mieszkańcy Cieszyna, którzy obecnie nie mają możliwości przedostania się transportem publicznym do czeskiej części miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.