Od 10 lipca we wszystkich 50 tramwajach Bombardier NGT6 funkcjonuje monitoring, który ma zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Kamery nagrywają to, co dzieje się wewnątrz pojazdu.
Monitoring od kilku lat z powodzeniem funkcjonuje już w krakowskich autobusach. Obecnie MPK SA monitoruje 73 autobusy. Jeszcze w tym roku na ulicach Krakowa pojawią się kolejne nowe pojazdy (45 sztuk), które będą wyposażone w kamery monitoringu wewnątrzpojazdowego (takie są wymagania w SIWZ w ogłoszonych przetargach). Liczba pojazdów z kamerami wzrośnie więc do 178.
Krakowska policja zapowiada, że kamery będą również rejestrować wykroczenia drogowe kierowców, którzy jadą przed autobusem czy tramwajem. Jak powiedział Grzegorz Syrek, szef małopolskiej drogówki: "Dotychczas dzięki monitoringowi w komunikacji miejskiej zostało zatrzymanych dwóch przestępców. Skutecznie można też walczyć z pseudokibicami i osobnikami wzniecającymi bójki w środkach komunikacji publicznej".
W 50 niskopodłogowych wagonach NGT6 zostanie również uruchomiona nowoczesna usługa, dzięki której pasażerowie jadący tramwajami będą na bieżąco otrzymywać informacje, m.in. o nagłych zmianach w komunikacji miejskiej, np. o objazdach na które zostały skierowane tramwaje czy autobusy. Informacja o tym będzie wyświetlona na 200 panoramicznych ekranach zamontowanych we wszystkich 50 tramwajach Bombardier NGT6. Czas jej przesłania wynosi zaledwie kilka minut. Na monitorach można zobaczyć informacje o inwestycjach drogowych w Krakowie.
Innowacyjność projektu. Projekt pod względem zastosowanych rozwiązań jest bardzo innowacyjny.
Rozwiązania techniczne oraz użyte narzędzia systemowe do ich obsługi znacznie przewyższają dotychczas stosowane.
Po raz pierwszy w historii pasażer będzie miał dostęp do najświeższych i najważniejszych informacji społecznych, gospodarczych oraz kulturalnych, pochodzących z kraju i ze świata. Aby to zapewnić, zawarto umowę z Polską Agencją Prasową.
Ponadto po raz pierwszy stworzono możliwość emitowania komunikatów MPK w czasie rzeczywistym. "Komunikat będzie widoczny dla pasażerów już po kilkudziesięciu sekundach od nadania" - mówi Miłosz Olejniczak,kierownik projektu firmy Nova Media. Wartość projektu to 2,3 mln zł.

* Fot. RK.