Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kraków będzie miał metro?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-11-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Tymczak, Dziennik Polski, 7 listopada 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kraków będzie miał metro?
- Czas na metro w Krakowie - przekonuje coraz więcej miejskich radnych. Zapowiadają oni, że będą zabiegać o uwzględnienie w planach miasta rozbudowy podziemnej komunikacji. Wspólnym głosem mówią radni dwóch największych klubów w Radzie Miasta Krakowa - PiS i PO.

- Metro było w planach miasta pod koniec lat 80. Teraz go nie ma w żadnych dokumentach. Stąd pomysł, aby budowę metra wprowadzić w ramach zmian do studium zagospodarowania przestrzennego - mówi Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący Komisji Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa.

- Rozbudowa podziemnej komunikacji w Krakowie powinna zostać dopisana do strategii miasta. Trzeba także pomyśleć o rezerwowaniu w bud-żecie środków na tego typu rozwiązania. Problemy komunikacyjne są w Krakowie coraz większe. Nie możemy dopuścić, aby za dwadzieścia lat ktoś nam zarzucił, że nie myśleliśmy o metrze - dodaje radny Stanisław Rachwał (PiS). Uważa, że krakowscy radni powinni zaapelować do małopolskich posłów, aby zabiegali o pozyskanie funduszy na krakowskie metro.

O tym, że UE dofinansowuje takie inwestycje przypomina radny Stawowy. Jako przykład podaje metro w Warszawie. Nie widzi przeszkód w tym, aby tak jak na rozbudowę Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Pychowicach czy budowę zapory w Świnnej Porębie, także metro w Krakowie było dofinansowywane z budżetu państwa. Przypomina również o zarządzeniu prezesa Rady Ministrów, które skraca procedury pozwalające na rozpoczęcie inwestycji prowadzonych na zasadach prawa górniczego: - Wśród nich jest metro warszawskie. Można do tego dopisać metro krakowskie, co może przyspieszyć inwestycję.

Miasto chce rozwiązać problemy komunikacyjne poprzez budowę wokół II obwodnicy podziemnych parkingów i rozbudowę naziemnej sieci szybkiego tramwaju, poruszającego się ze średnią prędkością 24 km/h. Metro jest prawie dwa razy szybsze. Jego zwolennikiem nie jest wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz. Jego zdaniem oprócz uwarunkowań technicznych, geologicznych i historycznych, o nieuwzględnianiu budowy metra w Krakowie decydują czynniki ekonomiczne (trzy pierwsze to bzura, no ale jak się ma takich prezydentów... - przyp. red. EKK). W rozmowie z "Dziennikiem Polskim", na pytanie, czy Kraków ma szanse na nowe inwestycje związane z podziemną komunikacją, wiceprezydent Starowicz odpowiedział: - Wiele rzeczy chciałoby się zrobić, wszystko jednak wiąże się z kosztami. W perspektywie trzech najbliższych lat nie widzę możliwości takich rozwiązań. W późniejszych latach - może tak.

Dla radnego Stawowego ogromny koszt budowy metra nie jest argumentem: - Na kanał ulgi miasta nie stać, a jego budowa jest w planach. Dlaczego mamy zakładać, że budżet centralny nigdy nie wesprze również metra w Krakowie albo że nie zdobędziemy na to środków z Unii Europejskiej.

Zdaniem Stanisława Albrichta, który na przełomie lat 80. i 90. brał udział w pracach związanych z przygotowaniem budowy metra w Krakowie, sensowna byłaby rozbudowa podziemnych tuneli dla lekkiego metra. Jako początkowy odcinek wskazuje istniejący tunel między rondem Mogilskim a Dworcem Głównym, którym od przyszłego roku ma przejechać szybki tramwaj. Proponuje stopniowe przedłużanie tunelu - z jednej strony w kierunku ul. Karmelickiej, Akademii Górniczo-Hutniczej, Miasteczka Studenckiego do Bronowic, a z drugiej strony w kierunku Nowej Huty. Prof. Krzysztof Stypuła, zastępcą dyrektora ds. Badań Naukowych i Współpracy z Przemysłem Instytutu Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej, nie widzi przeszkód geologicznych i historycznych dla rozbudowy podziemnej komunikacji w Krakowie. Jako przykład, że można budować metro w zabytkowych miastach, podaje m.in. Pragę, Wiedeń czy Budapeszt.

W dyskusję na temat podziemnej komunikacji w Krakowie mocno zaangażował się radny Włodzimierz Pietrus (PiS), który przekonuje: - Dążąc do skutecznego "rozładowania" komunikacji trzeba będzie dysponować wielkopojemnym, szybkim i bezkolizyjnym środkiem transportu nazywanym metrem.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5