Władze Koszalina myślą o budowie kolei linowej do Mielna. 12-kilkometrowa trasa, prowadząca nad morze, mogłaby powstać w nowej perspektywie unijnej. Zdaniem samorządu ewentualna inwestycja znacznie wzbogaci potencjał turystyczny regionu i nie będzie stanowiła konkurencji dla istniejących połączeń, w tym kolei – informuje portal Transport-Publiczny.pl.
To na razie wstępny projekt, choć nie jest całkowicie nowy. Pierwsze koncepcje uruchomienia takiej nadmorskiej kolei gondolowej pojawiły się już dziesięć lat temu. – Z jednej strony taka inwestycja spowodowałaby znaczące zwiększenie atrakcyjności turystycznej Koszalina i jego okolic, z drugiej, kolejka pełniłaby istotną funkcję transportową dzięki swojej dużej przepustowości obsługiwanych w ciągu godziny pasażerów, co jest ważne biorąc pod uwagę permanentnie zakorkowane latem drogi dojazdowe z Koszalina do Mielna i zwiększenie ogólnego ruchu pojazdów w mieście i okolicach w tym czasie – zapewnia Tomasz Nowe z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Koszalinie.
W tym roku jednak władze miasta podjęły pierwsze kroki do opracowania wstępnej koncepcji takiej trasy. W czerwcu br. prezydent miasta podpisał list intencyjny z Akademią Górniczo-Hutniczą ws. współpracy. Koncepcję połączenia nadmorskiego przygotują studenci w ramach prac studialnych. – W przedmiotowej koncepcji mają zostać wstępnie ustalone takie kwestie, jak planowana długość trasy i ewentualne warianty jej przebiegu, rozwiązania techniczne, planowana przepustowość instalacji dostosowana do spodziewanego popytu, szacunek kosztów inwestycyjnych, rozwiązanie kwestii ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną obecną na planowanej trasie kolejki np. z liniami wysokiego napięcia – wylicza Tomasz Nowe.
Choć nie ma jeszcze dokumentacji przedprojektowej, miasto ma już wyobrażenie co do kształtu połączenia. Wstępnie mówi się o 12-kilometrowej trasie łączącej kurort nadmorski Mielno-Unieście z Górą Chełmską w Koszalinie, będącą popularnym miejscem wypoczynku i rekreacji wśród koszalinian. Na trasie mogłyby znajdować się dwie stacje pośrednie – na południowym brzegu przymorskiego jeziora Jamno oraz w sąsiedztwie budowanego kompleksu wodno-rekreacyjnego (aquapark) przy ul. Gdańskiej/Rolnej w Koszalinie. – Dokładny przebieg trasy i jej wariantów zostałby określony dopiero po zbadaniu pełnej wykonalności ekonomicznej, technicznej (m.in. wspomniane kolizje z liniami energetycznymi) i prawnej (m.in. własność gruntów, kwestie środowiskowe) przedmiotowego projektu – zastrzega Tomasz Nowe.
Z uwagi na spodziewane wysokie koszty inwestycja prawdopodobnie realizowana byłaby etapami. Przedstawiciele koszalińskiego samorządu zapewniają jednocześnie, że ewentualna kolejka linowa nie będzie stanowiła konkurencji dla innych środków transportu na trasie pomiędzy Mielnem a Koszalinem, na której funkcjonuje już sezonowe połączenie kolejowe, do którego dokłada się miasto (w tym roku – 210 tys. zł).
To tylko fragment artykułu. Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl