Dnia 8 sierpnia 2006 roku Polskie Linie Kolejowe podpisały kolejną umowę związaną z modernizacją linii kolejowej Łódź-Warszawa. Jej przedmiotem jest zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka Koluszki-Łódź Widzew.
Remontowany odcinek leży na linii kolejowej nr 001 (magistralnej) oraz linii kolejowej nr 17 (pierwszorzędnej) i ma około 21 km długości. Wartość umowy netto to 381 145 255 PLN. Środki unijne pokryją 75% wydatków zaś reszta zostanie sfinansowana z budżetu państwa.
Planowany termin zakończenia prac budowlanych na odcinku Koluszki – Łódź Widzew to 30 kwietnia 2008 roku.
Realizacja umowy została powierzona wyłonionemu w drodze przetargu konsorcjum na czele którego stoi PKP Energetyka. Oprócz lidera w prace będą zaangażowane następujące firmy: Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Poznań, Zakład Naprawy Infrastruktury w Warszawie, Torpol, ZNI Stargard Szczeciński, ZNI Radom, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Towarowe oraz Agat Koluszki.

W ramach umowy m.in. odnowione zostaną stacje w Koluszkach i Gałkówku (przebudowa peronów, modernizacja układów torowych, urządzeń łączności i srk, informacji dla podróżnych) przystanki osobowe Żakowice, Justynów, Bedoń i Łódź Andrzejów, podstacja trakcyjna Łódź Widzew oraz kabina sekcyjna Bedoń. Zmodernizowane zostanie trzynaście przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych (oświetlenie, odwodnienie, urządzenia przejazdowe), na stacji Koluszki wybudowany zostanie tunel dla podróżnych, który zastąpi wysłużoną kładkę. Nad wszystkimi torami zostanie wymieniona bądź zmodernizowana sieć trakcyjna. Na szlaku Pękowice – Gałkówek – Łódź Andrzejów – Łódź Widzew – poprawiona zostanie geometria torów jako dostosowanie do zakładanej prędkości, poszerzenie międzytorza oraz modernizacja urządzeń samoczynnej blokady liniowej i sygnalizacji przejazdowej do działania przy maksymalnej prędkości pociągów 160 km/h.

Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź ma umożliwić podróżowanie z prędkością 140 km/h, a w przypadku taboru z wychylnym pudłem 160 km/h. Minimalny czas przejazdu z Warszawy do Łodzi powinien się zmniejszyć z obecnych 128 minut do niecałych 65 minut.
Dzięki uprzejmości PKP PLK udostępniamy pełny harmonogram prac pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej Warszawa- Łódź.
Zdjęcia z modernizacji linii pokazywaismy już w naszej fotogalerii:
Koluszki, 17 lipca 2006 r. Prace modernizacyjne na linii Warszawa – Łódź (kliknij tutaj)

* Grzegorz Grabowski, Tadeusz Skobel (PKP Energetyka) Krzysztof Celiński. Terasa Zwiernik (PKP PLK) podpisują kontrakt

* Tadeusz Skobel, Krzysztof Celiński

* Krzysztof Celiński, Terasa Zwiernik