Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Konkurs ogłoszony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Wojtczuk, 11 lutego 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Konkurs ogłoszony
Centrum kongresowe, pięciogwiazdkowy hotel wysoki nawet na 160 metrów, hale wystawienniczo-targowe, biurowce o łącznej powierzchni porównywalnej z dawnym wieżowcem Daewoo, nowoczesny dworzec kolejowy, centrum rozrywkowe i mieszkania - to wszystko ma powstać na terenach otaczających Stadion Narodowy. Wczoraj ogłoszono konkurs architektoniczny na to, jak to wszystko pomieścić.

To największy konkurs architektoniczny w historii Warszawy. Obejmie tereny o powierzchni ponad 30 hektarów. Podzielono je na trzy części. Ta zachodnia obejmuje grunty należące do PKP. Tam ma powstać nowy dworzec Stadion, który kolejarze chcą przebudować we współpracy z prywatnym inwestorem. Jak napisaliśmy wczoraj, mały przystanek może się rozrosnąć w czterokondygnacyjny obiekt łączący funkcje komunikacyjne i biurowo-handlowe. Ma być też zintegrowany ze stacją drugiej linii metra.

Druga część obejmuje grunty wokół stadionu pomiędzy torami kolejowymi, Wałem Miedzeszyńskim, al. ks. Poniatowskiego a ul. Zieleniecką. Architekci mają tam zaprojektować pięciogwiazdkowy hotel na 400 miejsc, halę imprezową dla 20 tys. widzów, centrum kongresowe z salą na 8 tys. miejsc i mniejszymi salami konferencyjnymi, 40 tys. m kw. biur oraz centrum rozrywkowe, w którym może powstać np. kino. Trzecia część to tereny położone w pobliżu obecnego dworca PKS Stadion, od strony ul. Zamoyskiego. Tu architekci mogą zaplanować domy z mieszkaniami. Dopuszcza się tu bardzo wysoką zabudowę, nawet aż do 160 metrów (tyle do dachu ma biurowiec Rondo 1). Mieszkania są jedyną pozycją nieobowiązkową, cała reszta musi się zmieścić. Obowiązkowe jest też wytyczenie ciągu pieszego od ronda Waszyngtona do ul. Zamoyskiego oraz placu lub placów w rejonie skrzyżowania ul. Zamoyskiego z ul. Zieleniecką oraz przy tunelu pod dworcem Stadion.

Konkurs we współpracy ze stołecznym samorządem ogłosiło Narodowe Centrum Sportu - podlegająca Ministerstwu Sportu spółka, która nadzoruje przygotowania do budowy Stadionu Narodowego i modernizacji jego otoczenia. - Nikt jeszcze nie robił niczego o takiej skali - podkreśla Michał Borowski, dyrektor NCS. Szacuje, że same koszta budowy placów, ścieżek rowerowych i dróg, urządzenie zieleni i ustawienie altan, pergoli czy fontann może pochłonąć nawet 100 mln zł. Kto je wyłoży?

- W założeniu cały ten kompleks ma się samofinansować, to znaczy sprzedając działki pod inwestycje prywatne, jak hotel czy centrum kongresowe, powinniśmy uzyskać pieniądze pozwalające na urządzenie tego terenu - mówi Borowski.

Rewitalizacja tego obszaru ma dać potężnego PR-owego kopa całej Pradze. W dokumentacji konkursowej wpisano, że prace mają "podnieść prestiż" tego miejsca i sprawić, że Praga zdobędzie nową renomę i stanie się "porównywalna z położonymi w pobliżu stadionów rejonami innych stolic europejskich". Jednak autorzy konkursu jasno zaznaczyli, że nie chodzi im o prace science-fiction. Prawie połowę punktów architekci mogą zdobyć za "atrakcyjność i realność proponowanych rozwiązań urbanistycznych i komunikacyjnych", a kolejną jedną trzecią - za "sprawność funkcjonalną" swojej propozycji.

Zwycięski zespół dostanie nagrodę w wysokości 100 tys. zł, a także podpisze wartą nawet 6 mln zł umowę na zaprojektowanie zagospodarowania terenu.

Architekci mają czas na zgłaszanie się do konkursu do 3 marca. Prace muszą złożyć do 19 maja, a publiczne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w czerwcu.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5