W czasie 59. światowego kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP) w Dubaju przedstawiono scenariusz dostosowania transportu publicznego do zmieniających się warunków demograficznych. Projekt zmian opiera się na prognozach dotyczących lat 2005 -2025 i został przygotowany we współpracy Międzynarodową Agencją Energetyki (IEA).
Proponowane zmiany opierają się na założeniu, że obszary miejskie powiększą się do 2025 roku o 50%, a 60% populacji globu będzie mieszkać w miastach. Głównym wyzwaniem stanie się w takich warunkach zwiększenie wydajności transportu publicznego. UITP proponuje rozwiązanie w postaci podwojenia rozmiarów rynku usług transportu publicznego (PTx2). Taki scenariusz pozwoli zaspokoić lawinowo rosnący popyt na miejskie i podmiejskie usługi transportowe.
UITP podkreśliło w specjalnym oświadczeniu, że PTx2 pozwoli na ograniczenie emisji spalin o 25% dzięki regulacji prywatnego transportu samochodowego. Na poziomie globalnym może to oznaczać redukcję emisji dwutlenku węgla o 600 milionów ton w stosunku do sytuacji, w której do 2025 program PTx2 nie byłby wdrażany.
Strategia działania zaproponowana przez UITP zakłada realizację programu PTx2 poprzez rozwój zintegrowanej polityki transportowej, zapewnienie stabilnych form finansowania projektów dotyczących transportu publicznego oraz promocję transportu publicznego.