Transport publiczny musi być testerem najnowszych, ekologicznych rozwiązań i technologii. Z drugiej strony nie możemy dopuścić, by niekwestionowane prawo obywateli do przemieszczania się było nadużywane – mówili wspólnie Hans Rat, sekretarz generalny Miedzynarodowej Unii Transportu Publicznego – UITP oraz Jeremy Rifkin, przewodniczący Foundation on Economic Trends, podczas 57 edycji kongresu i wystawy UITP w Helsinkach.
Obradom związanym z pracami organizacji UITP co dwa lata towarzyszy wystawa, na której prezentowane są firmy aktywne w branży dostaw produktów i usług wykorzystywanych w organizacji transportu miejskiego. Na trwającą od 21 do 24 maja tegoroczną edycję imprezy zjechało ponad 2000 delegatów z 470 miast położonych w 80 państwach. W wystawie uczestniczyło 277 podmiotów z 44 krajów.
* Pekka Sauri (władze Helsinek), Hans Rat (UITP), Jeremy Rifkin (FET)
Zaprezentowano wszelkie środki transportu służące komunikacji publicznej w aglomeracjach miejskich. Wśród gości można było spotkać przedstawicieli zarządów transportu miejskiego, szefów firm tramwajowych, metra, kolei miejskiej i autobusów. Z Polski w Helsinkach znaleźli się między innymi przedstawiciele spółek transportowych z Warszawy, Katowic, Krakowa, Łodzi i Wrocławia. Podczas 4 dni trwania imprezy zapewniono uczestnikom możliwość uczestniczenia w wielu seminariach, sympozjach i warsztatach.
* Philippe Mellier (Alstom Transport)
Kongres otworzył Roberto Cavalieri, dzień wcześniej ponownie wybrany na przewodniczącego UITP. W swoim przemówieniu zwrócił uwagę na fakt, iż według fachowych prognoz do roku 2050 populacja ludności świata wzrośnie o jedną trzecią, tj. o 2.5 miliarda ludzi. Jeżeli tylko 12% z nich będzie dysponować samochodem to na drogach pojawi się dodatkowo 240 milionów pojazdów. Ten wzrost spowoduje powstanie wielkich wyzwań, szczególnie w świetle naszych wysiłków aby zmniejszać emisję szkodliwych substancji wpływających na zmiany klimatu”.
* Hans Rat (UITP), Glenn Frommer (Hong Kong Transit Authority), Andre Navarri (Bombardier Transportation)
Słowa te były bardzo znaczące dla całego wydźwięku helsińskiej imprezy, którą zdominował duch ekologii i alternatywnych źródeł energii. Rozmawiając o tym, jak zachęcić ludzi do korzystania z oferty transportu publicznego nie możemy posuwać się za daleko. Wysuwane coraz częściej w krajach takich jak Finlandia czy Belgia propozycje całkowitego zniesienia opłat za korzystanie transportu publicznego nie biorą pod uwagę konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego przyszłych pokoleń – mówił sekretarz Hans Rat.
Równocześnie w Helsinkach zaprezentowano dziesiątki nowoczesnych rozwiązań technicznych, które wkrótce staną się w większości systemów metra, tramwajów czy autobusów codziennością. Już w 2008 roku we wszystkich helsińskich tramwajach będzie dostępny darmowy, bezprzewodowy internet. W 2009 roku helsińskie metro przejdzie na bezpieczny system bezprzewodowy.
* Hans M. Shcabert (Siemens Transportation Systems), prof. George Hazel (McLean Hazel Ltd).
Wystawcy pokazali w Helsinkach przede wszystkim nowoczesne autobusy z napędem hybrydowym i wodorowym. Zaprezentowano wiele współczesnych systemów pobierania płatności za przejazd, takich jak płatności przez internet, telefon komórkowy, systemy Smart Card i oczywiście tabor szynowy.
Podczas kongresu UITP ogłosiło oficjalnie powołanie do życia nowej komórki organizacyjnej - Eurazja. To ciało ma za zadanie wzmocnić głos sektora publicznego transportu w 12 krajach tego regionu. Chodzi tu o kontynuowanie szerokiej promocji transportu publicznego w rozwoju regionu z uwzględnieniem specyficznych uwarunkowań danej części świata. Region Eurazji obejmuje 12 państw WNP, włączając w to wielkie metropolie - Moskwę , St. Petersburg, Kijów, Mińsk.
Wśród zagadnień wiodących kongresu UITP w Helsikach bliskich transportowi szynowemu były: “Obsługa regionalnych społeczności przez kolej” “ Rola cen w dążeniu do lepszej mobilności w miastach”, Podział kompetencji pomiędzy operatorami a władzami lokalnymi – w celu osiągnięcia wyznaczonych przez nie swoich celów”, „ Wydawać czy nie wydawać” Jak uwiarygodnić inwestycje w bezpieczeństwo?” Inteligentne karty i e-bilety” „Rozwój miast w kierunku publicznego transportu”, ‘ „Nowe modele finansowania publicznego transportu na świecie”, „ Nowe technologie dla systemów metra”, „ Standaryzacja i harmonizacja miejskiego transportu publicznego” i wiele innych spośród ponad 100 tematów poszczególnych sesji i warsztatów.
Dla przedstawicieli prasy zorganizowano blisko 20 konferencji prasowych, na których prezentowano osiągnięcia i plany UITP oraz wielu organizacji i przedsiębiorstw z sektora transportu pasażerskiego.
Wśród firm związanych z transportem szynowym prezentowały się: Alstom, Bombardier,Siemens, Thales, Knorr – Bremse, Egis Rail, Elin, Stadler i inne.
Każdy z przedstawicieli wielkiej trójki globalnych dostawców produktów dla przemysłu kolejowego zorganizował własną konferencję prasową.
Phillpie Mellier, prezes Alstom Transport, zakomunikował, że jego firma zajęła w tym roku 2006/2007 pierwsze miejsce pod względem wielkości sprzedaży, która osiągnęła poziom 5,3 miliarda euro, czyli o 7% więcej niż w roku poprzednim. Philippe Melllier przypomniał również o sukcesie jego firmy w postaci pobicia przez TGV rekordu prędkości. Poruszający się z prędkością 574,8 km/godz pociąg uświetnił w kwietniu 25 rocznicę koncepcji TGV.
André Navarri, prezes Bombardier Transportation, podpisał wspólnie z sekretarzem UITP Hansem Ratem, odnowioną Kartę Zrównoważonego Transportu UITP.
Prezes Siemens Transportastion Systems Hans M. Schabert zaprezentował powstały przy współudziale firmy Siemens raport Wyzwania Megamiast (Megacities Challenge).
Nie zabrakło także polskich akcentów. Spotkaliśmy podczas kongresu między innymi przedstawicieli ZTM Warszawa, warszawskiego Metra, Tramwajów Warszawskich, Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacji z Łodzi, Krakowa i Gliwic.
Kongres UITP to zorganizowane z wielkim rozmachem przedsięwzięcie , w ramach którego wszyscy goście zainteresowani transportem publicznym mogli znaleźć mnóstwo interesujących materiałów i wymienić informacje z kolegami z całego świata. Przewodnie hasło tegorocznego spotkania w Helsinkach brzmiało: „ Public transport: Moving People, Moving Cities” czyli w wolnym tłumaczeniu „Transport publiczny : Poruszający się ludzie, poruszające się miasta”.
Szersza relacja z uwzględnieniem informacji z konferencji prasowych w najbliższym wydaniu Rynku Kolejowego.
Redakcja dziękuje firmie Alstom za zorganizowanie możliwości uczestniczenia w imprezie.