W dniu dzisiejszym w siedzibie PKP PLK odbyła się konferencja poświęcona zakresowi robót, komunikacji zastępczej, wspólnego biletu oraz organizacji ruchu pociągów, w trackie remontu tunelu średnicowego.
Na spotkaniu zjawili się nie tylko przedstawiciele zarządcy infrastruktury, ale również Kolei Mazowieckich, Zarządu Transportu Miejskiego, oraz konsorcjum Polimex-Mostostal, PRK7.
Prace modernizacyjne stołecznego tunelu obejmą m.in.: korektę trasy torów kolejowych w celu dokładniejszego wpisania się w istniejącą skrajnię budowli, wymiana konstrukcji podtorza na żelbetową płytę podtorową z zastosowaniem sprężystego węzła mocowania szyn, wymiana konstrukcji odciążających torowiska, wykonanie nowej kanalizacji kablowej, oraz kolektora odwodnieniowego, wykonani zabezpieczenie pożarowego tunelu, uszczelnienie i wzmocnienie ścian i stropu, budowa urządzeń elektroenergetycznych, srk i technicznych.
Prace będą prowadzone z zachodu na wschód to jest od przystanku osobowego Warszawa Śródmieście do przystanku Warszawa Powiśle. Pierwszy i drugi etap prac będzie prowadzony przy całkowitym zamknięciu tunelu podmiejskiego (od 1 lipca 2006 do 30 października 2006).
Zamknięcie torów spowoduje znaczne zmiany w systemie komunikacyjnym. Pociąg Kolei Mazowieckich z kierunku wschodniego będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Warszawa Wschodnia, pociągi z kierunku zachodniego na stacji Warszawa Zachodnia, pociągi z linii radomskiej będą kursowały przez Warszawę Centralną z pominięciem przystanków Warszawa Ochota, Śródmieście, Powiśle, Stadion. Zawieszone zostanie kursowanie SKM na trasie Warszawa Zachodnia - Falenica a pociągi zostanę przeniesione na linię Warszawa Rembertów - Pruszków. PKP WKD utrzyma rozkład letni, w ramach którego uruchomi jednak dodatkowe pociągi.
Koleje Mazowieckie zapowiedziały wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. Jak do tej pory nie udało się jednak wyłonić przedsiębiorstwa, które miałoby świadczyć takie usługi. Halina Sekita potwierdziła zainteresowanie dwóch firm, w tym Miejskich Zakładów Autobusowych. Według pani prezes rozstrzygnięcie przetargu, mimo zbliżającego się terminu rozpoczęcia prac, nie będzie trudna. W tym przypadku nie będą bowiem obowiązywały zapisy Ustawy o Zamówieniach Publicznych.
Reprezentujący PKP SA Michał Wrzosek zapowiedział rozpoczęcie prac remontowych na dworcu Warszawa Śródmieście. Przewidywany termin zakończenia prac ma się zbiec w czasie z otwarciem tunelu średnicowego.
Więcej informacji o nowych rozkładach jazdy można znaleźć na stronach przewoźników oraz na specjalnym serwisie www.remonttunelu.pl