24 kwietnia 2007 roku w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa odbyła się konferencja poświęcona systemowi Modalohr przeznaczonego do transportu naczep wagonami kolejowymi.
Wśród gości konferencji znaleźli się: wiceminister transportu Mirosław Chaberek, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Wiesław Jarosiewicz, Philippe Mangore z firmy Modalohr oraz przedstawiciele CFL (Kolei Luksemburskich).
Philippe Mangore z Modalohr przedstawił prezentację poświęconą firmie Lohr, jej produktom oraz – szczegółowo - rozwijanemu od 1992 roku systemowi Modalohr. Jego oryginalność polega na tym, że pomiędzy torami a wagonami na których podróżują naczepy jest bardzo mały prześwit (18 cm), a do załadunku naczep nie potrzeba żadnych specjalnych urządzeń poza odpowiednim peronem. Naczepy są wprowadzane na wagon przez ciągniki siodłowe. Aktualnie firma obsługuje jedno stałe transalpejskiej połączenie pomiędzy Francją a Turynem we Włoszech (175 km) oraz rozpoczęła testy na trasie Perpignan do Bettembourga w Luksemburgu. W ciągu najbliższych dziesięciu lat sieć połączeń z użyciem wagonów systemu Modalohr ma objąć całą Europę, a w 2010 roku planowane jest otwarcie połączenia z Luksemburga do Poznania.
Mirosław Chaberek podkreślił, że polski rząd popiera przenoszenie pojazdów ciężarowych na wagony kolejowe, niezależnie od tego jaki system miałby być do tego zastosowany. W 2008 roku powinny powstać dwa terminale do obsługi systemu Modalohr. Powiedział, że zlecił pracownikom Ministerstwa Transportu, PKP SA i CNTK opracowanie szczegółowych analiz, w których będzie określone w jakich kierunkach miałby odbywać się ruch pociągów z ciężarówkami (Wschód-Zachód, czy Północ-Południe) jakie są koszty ewentualnych opłat licencyjnych i czy istnieje możliwość produkcji wagonów w Polsce.
Mirosław Jarosiewicz obiecał, że kierowany przez niego Urząd Transportu Kolejowego będzie wspierał Ministerstwo w jego działaniach, między innymi poprzez szybkie badania techniczne wagonów Modalohr. Stwierdził, że technologia ta wydaje się obiecująca.
Philippe Mangore, który wysłuchał wypowiedzi i pytań stwierdził, że jego firma czeka teraz na pomysły strony polskiej a decyzja czy, gdzie i co będzie wożone zależy od polskiego rządu oraz firm przewozowych. Wyraził także otwartość na ewentualną produkcję wagonów Modalohr w Polsce.
Przedstawiciele Kolei Luksemburskich (CFL) opowiedzieli o terminalu multimodalnym w Bettembourgu. Obsługuje go wydzielona z CFL spółka CFL Multimodal (CFL MM). Przeładowywanych jest w nim 50 tysięcy kontenerów rocznie. Spółka chce czterokrotnie powiększyć wielkość terminalu, a także, wykorzystując centralne położenie Luksemburga w Europie, rozwijać sieć połączeń multimodalnych z całą Europą.
* Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Wiesław Jarosiewicz i wiceminister transportu Mirosław Chaberek.
* Philippe Mangore z firmy Modalohr (fot. Marcin Kamola).