- Dziennikarze mówią \"tiry na tory\", specjaliści precyzują to hasło pod pojęciem \"transport intermodalny\". Niezależnie od użytej nazwy, dynamiczny rozwój tego kierunku w transporcie jest niezbędny - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas konferencji \"Właściwy kierunek - intermodal\", zorganizowanej przez PKP Cargo.
O ważności tematu i znaczeniu kierunków rozwoju największego polskiego operatora przewozów towarowych świadczy fakt, że na konferencję przybyli ministrowie: Cezary Grabarczyk (Ministerstwo Infrastruktury) i Maciej Nowicki (Ministerstwo Środowiska) wraz z wiceministrami (Juliusz Engelhardt i Maciej Trzeciak). Obecny był także prezes PKP SA Andrzej Wach oraz oczywiście kierownictwo PKP Cargo z prezesem Wojciechem Balczunem. Imprezę zorganizowano w sali warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

* Prezes PKP Cargo Wojciech Balczun, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury odpowiedzialny za kolej prof. Juliusz Engelhardt, minister środowiska Maciej Nowicki, prezes PKP SA Andrzej Wach i podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Główny Konserwator Przyrody Maciej Trzeciak.

* Minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk na tle wykresu notowań WIG20 warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.
- O tym jak ważne są nasze działania w dążeniu do promowania transportu kolejowego, świadczy stała i bardzo owocna współpraca Ministerstwa Infrastruktury z Ministerstwem Środowiska - powiedział Grabarczyk. - Miejsce zorganizowania tej konferencji jest nieprzypadkowe - zaznaczył minister, mając na myśli salę warszawskiej GPW. - Już niedługo na GPW trafi jej gospodarz, spółka PKP Cargo. Mam nadzieję, że wówczas będziemy mogli oglądać szybujący w górę wykres prezentujący jej notowania - powiedział Grabarczyk. Podobną nadzieję wyraził prezes państwowego przewoźnika, Wojciech Balczun, wskazując na chęć spółki w rozwijaniu przewozów intermodalnych.

* Prezes PKP Cargo - Wojciech Balczun.

* Minister środowiska - Maciej Nowicki.
Minister Nowicki stwierdził natomiast, że kraj nasz ma spore osiągnięcia w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla, ale na razie dotyczą one głównie sektora przemysłu. - Teraz musimy zintensyfikować działania związane z transportem, a konkretnie na wzmacnianie transportu kolejowego jako najmniej uciążliwego dla środowiska. Mam nadzieję, że ta konferencja odpowie na pytania, jakie są szanse transportu intermodalnego, aby jego udział wzrósł do kilkunastu procent w przewozach ogółem - powiedział Nowicki.

* Prezes PKP SA - Andrzej Wach.
Prezes Andrzej Wach przywołał dane statystyczne, z których wynika, że np. każdego dnia przez Augustów przejeżdża 5 tys. tirów, co łatwo daje się przeliczyć na wielkość kosztów zewnętrznych transportu samochodowego. - Te koszty, przy przemieszczeniu ładunków na kolej z pewnością by spadły, a uzyskane w ten sposób środki można by z powodzeniem przeznaczyć na rozbudowę przewozów intermodalnych, które niestety aktualnie stanowią jedynie 3 proc. przewozów ogółem - powiedzał prezes Wach. Dodał, że koszt przewozu ładunku na platformach kolejowych jest dwa razy wyższy niż ciężarówkami, ale koszty zewnętrzne tego przewozu są cztery razy wyższe w przypadku transportu drogowego. - Musimy wykorzystać szanse, jakie stwarza intermodal - zaapelował Wach.

* Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za kolej, prof. Juliusz Engelhardt.
Głos zabrał także podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Juliusz Engelhardt. Powiedział, iż wielkość przewozów intermodalnych w Polsce plasuje nasz kraj na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej i ten stan powinien ulec zmianie. Pewne przedsięwzięcia już są wdrażane. Minister Engelhardt przytoczył przykłady tzw. "Sieci Szybkich Pociągów Kontenerowych" i planów budowy terminali przeładunkowych. Jako priorytety działań ministerstwa wskazał modernizację sieci kolejowej oraz zakończenie działań restrukturyzacyjnych Grupy PKP. - Docelowo funkcja państwa w stosunku do kolei powinna być taka, jak w stosunku do transportu drogowego czyli regulacyjna, i kontrolna, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa - powiedział Engelhardt. - Priorytetem w transporcie intermodalnym powinno być w większym horyzoncie czasowym wspomaganie zarządzania przewozami i szersze wykorzystanie narzędzi informatycznych - dodał.

* Podeskretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Główny Konserwator Przyrody, dr Maciej Trzeciak.
Inauguracyjny referat był poświęcony ochronie środowiska w kontekście polityki transportowej. Prelegent, dr Maciej Trzeciak, rozpoczął prezentacje od słów: "powinniśmy jeździć głównie koleją ", za co otrzymał gorące oklaski z sali. Przedstawił szeroko zagrożenia dla środowiska naturalnego i udział transportu w tych zagrożeniach, z których najważniejsze to emisja dwutlenku węgla , hałas, pogorszenie ogólnej jakośco powietrza, nieefektywne wykorzystanie terenu. Sugestywnie wyglądały wyświetlane wykresy, obrazujące wpływ poszczególnych rodzajów transportu na środowisko naturalne. - Transport kolejowy jest najbardziej przyjazny dla środowiska i trzeba zrobić wszystko, co tylko można, aby go promować - powiedział Trzeciak.
Doświadczenia i uwagi europejskich operatorów, będących liderami w przewozach intermodalnych były tematem kolejnych wystąpień. Swoimi przemyśleniami podzielili się goście z zagranicy: Erich Rohrhofer - Head of Business Division Intermodal Rail Cargo Austria, Philippe Mangeard - prezes Societes Modalohr SAS i Alberto Grisone - Business Manager Project Development & Strategy w firmie Hupac. Zaraz po nich studium wykonalności dla przypadków przewozu intermodalnego w technologii RoLa i Modalohr przedstawił dr Dariusz Milewski z Katedry Systemów i Polityki Transportowej Uniwersytetu Szczecińskiego. O możliwościach wsparcia rozwoju transportu intermodalnego w Polsce mówił natomiast prof. Jerzy Wronka z Katedry Gospodarki Światowej i Transportu Morskiego Uniwersytetu Szczecińskiego.


* Konferencja odbyła się w jednej z sal warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych (fot. Rynek Kolejowy).