W związku z wieloma przypadkami pojawiania się w mediach informacji na temat współpracy ZNTK Łapy S.A. z PKP CARGO S.A., co skutkowało wprowadzaniem w błąd zarówno pracowników ZNTK i PKP CARGO, jak również opinii publicznej, spółka przekazuje poniższe wyjaśnienie.
W maju 2008 roku ZNTK Łapy S.A. złożyło ofertę na naprawę ponad 1000 wagonów węglarek. PKP CARGO S.A. w trakcie prowadzonych negocjacji zaoferowało ZNTK Łapy S.A. zlecenie wykonania w 2008 roku napraw okresowych wagonów w dwóch etapach, w ilościach stanowiących prawie połowę z liczby proponowanych przez oferenta, tj. ZNTK Łapy S.A. Pozostałą liczbę wagonów PKP CARGO S.A. zadeklarowało do napraw w roku 2009. Tak więc oferta ZNTK Łapy S.A. została przez PKP CARGO S.A. w części dotyczącej liczby naprawianych została przyjęta w całości, z tym że naprawy te miały być wykonane w roku 2008 i 2009. Przedstawiciele ZNTK Łapy S.A. nie przyjęli tej propozycji i nie wyrazili zgody na realizację pozostałej ilości napraw okresowych węglarek w 2009 roku. Ograniczając jednocześnie swoją ofertę tylko do 2008 roku. W kolejnych negocjacjach w sprawie przedmiotowego zamówienia, które odbyły się w lipcu 2008 roku przedstawiciele ZNTK Łapy S.A. (delegacja pod przewodnictwem Prezesa Ekierta) podtrzymali swoje stanowisko zapisane w protokole z negocjacji o ograniczeniu oferty napraw wagonów.
To ZNTK Łapy S.A. sam zrezygnował z możliwości uzyskania już w roku 2008 zlecenia na realizacje kolejnych napraw okresowych wagonów węglarek począwszy od 01.01.2009 roku.
Nieprawdziwe są więc stwierdzenia przedstawicieli ZNTK Łapy S.A, iż ZNTK Łapy S.A., jako jedyne w kraju nie otrzymały propozycji przeniesienia napraw wagonów węglarek na 2009 rok i dopiero po licznych interwencjach ZNTK Łapy S.A. przeniesiono te naprawy wagonów na 2009 rok.
Prawdziwość naszych informacji potwierdza spisana na spotkaniu notatka w sierpniu 2008 roku, która miała na celu m. in. poinformowanie zakładu o konieczności ograniczenia realizacji umowy na naprawy wagonów węglarek 20 proc. - prawo takie przysługiwało PKP CARGO S.A. w myśl postanowień zawartej umowy. W notatce zapisano jednoznacznie, że „wagony będące przedmiotem ograniczenia mogą zostać poddane naprawom okresowym w miesiącach styczeń, luty 2009 roku”. Tak, PKP CARGO S.A. już w sierpniu 2008 roku złożyło ZNTK Łapy S.A. propozycję wykonania napraw wagonów, które ze względu na trudną sytuację finansową nie mogły być wykonane w 2008 roku, a na początku 2009 roku. Niestety propozycja ta nie została przez ZNTK Łapy S.A. zaakceptowana.
Podsumowując kwestię zleceń dla ZNTK Łapy S.A., należy podkreślić, iż w przypadku akceptacji przez ZNTK Łapy S.A. propozycji składanych przez PKP CARGO S.A. w trakcie obustronnych negocjacji i rozmów, już w sierpniu 2008 roku władze ZNTK Łapy S.A. mogły zapewnić swojemu zakładowi zlecenia od PKP CARGO S.A. na naprawy wagonów węglarek w 2009 roku, co w obecnej, trudnej sytuacji ZNTK Łapy S.A. miałoby z pewnością niebagatelne znaczenie dla zapewnienia pracy zatrudnionym w Spółce pracownikom. W wyniku własnych decyzji Zarząd ZNTK Łapy S.A. ograniczył te zlecenia.
Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, że mając na uwadze trudną sytuacje finansową ZNTK Łapy S.A., a także naszą dotychczasową współpracę, PKP CARGO S.A. na wniosek ZNTK Łapy S.A. wyraziło w listopadzie 2008 roku zgodę na zmianę sposobu zabezpieczenia należytego wykonania umów na naprawy wagonów z formy gotówkowej na formę ustanowienia zabezpieczenia poprzez dokonanie przewłaszczenia na rzecz PKP CARGO S.A. majątku spółki ZNTK Łapy S.A. w postaci maszyn i urządzeń wykorzystywanych do napraw wagonów towarowych. W wyniku zgody PKP CARGO S.A. na zmianę formy zabezpieczenia, ZNTK Łapy S.A. została zwrócona gotówka, - stanowiąca zabezpieczenie należytego wykonania umów naprawczych, co z pewnością miało niebagatelne znaczenie w aspekcie płynności finansowej i możliwości wypłaty pracownikom ZNTK Łapy S.A. należnego wynagrodzenia.
Chcemy raz jeszcze podkreślić, że wykonywane obecnie naprawy wagonów węglarek przez zaplecze naprawcze PKP CARGO S.A. nie jest działaniem wymierzonym przeciwko ZNTK Łapy S.A., a wynika z realizowanej od ubiegłego roku strategii Spółki PKP CARGO.