Na portalu zywiecki24.pl zostały opublikowane odpowiedzi Komisji Europejskiej na pisma jednego z pasażerów, dotyczące linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka. Czy remont liczącej 35 km trasy jest naprawdę rzeczą niewykonalną? Wygląda na to, że tak.
Jak czytamy na portalu, podstawowym problemem w znacznej mierze nie jest brak funduszy na remonty lokalnych linii kolejowych, ale głównie krótkowzroczność, brak koncepcji, dobrej woli i odpowiednich działań na pewnych szczeblach w celu porozumienia się i wypracowania planu na przyszłość.
Pisma w sprawie linii Żywiec – Sucha Beskidzka zostały wysłane do trzech departamentów tj. transportu, środowiska i polityki regionalnej. W odpowiedziach Komisja Europejska podkreśla, że jest świadoma i zaniepokojona ciągłym pogarszaniem się stanu siatki kolejowej w Polsce i ściśle współpracuje z władzami RP w celu przyspieszenia inwestycji.
Jak zaznaczono, m.in. z tego powodu Komisja przychyla się do maksymalnego transferu funduszy, aby wesprzeć poprawę infrastruktury kolejowej w Polsce. Wskazano jednak, że utrzymanie istniejących linii jest obowiązkiem krajów członkowskich. Komisja może poruszać problem na poziomie Ministerstwa Infrastruktury i to głównie w kontekście korytarzy transeuropejskich, a ponieważ linia Żywiec - Sucha Beskidzka nie podlega tej kategorii, dlatego wszystkie sprawy z nią związane powinny być kierowane do stosownych władz administracji państwowej lub regionalnej, które są odpowiedzialne za przygotowanie długoterminowych strategii inwestycyjnych.
Więcej