Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kolejowe doniesienia z drugiej półkuli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski, korespondent RK, Forest Hills NY, 28 kwietnia 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kolejowe doniesienia z drugiej półkuli
Korespondent \"Rynku Kolejowego\" ze Stanów Zjednoczonych, Piotr Kumelowski, przysłał kolejną porcję wiadomości kolejowych z USA.

  • Koniec kwietnia przynosi wysyp kwartalnych wyników firm notowanych na giełdach Wall Street. Wobec złej sytuacji bankowości, ubezpieczalni, firm budowlanych, trudnościach firm przemysłu motoryzacyjnego czy mediów - wyniki towarzystw kolejowych są jasnym punktem. Mimo spadku przewozów tarcicy (krach budownictwa jednorodzinnego), mniejszego nadania aut i ciężarówek oraz rud metalicznych, wzrosły przewozy sektora agro-rolniczego. Taryfy za ostatnie 12 miesięcy poszły w górę o 5-7%, co spowodowało, że zyski rosną a perspektywy na 2008/09 są dobre. W rezultacie akcje idą w górę: rekordy pobiły Union Pacific i CSX, inne koleje są tez b. wysoko notowane. Na wzrost kursu CSX wpływa też gorąca atmosfera wokół tej wielkiej kolei wschodnich Stanów: londyński fundusz inwestycyjny TCI po wykupieniu 11,5% akcji chce decydować o składzie rady nadzorczej. Zarząd CSX jest temu przeciwny, kontratakuje już na drodze sadowej (zarzut świadomej manipulacji przez TCI), zabiega też o wsparcie polityków argumentując, że infrastruktura CSX jest zbyt kluczowa i cenna dla całej gospodarki USA, by ryzykować szybki drenaż profitów przez zewnętrzny fundusz inwestycyjny, który ze swej natury patrzy raczej krótkookresowo. Giełda lubi takie boje o kontrole nad firmami - toteż akcje CSX zwyżkują.
  • Profesor John Stilgoe ze znanego uniwersytetu Harvarda wydal swoją nowa pracę "Czas na pociąg", w której widzi dobrą przyszłość dla tutejszych kolei.
  • Zarząd komunikacji stanu Illinois widzi potrzebę inwestycji rzędu 10 mld dolarów w ciągu najbliższych kilku lat, z czego na utrzymanie infrastruktury metra w Chicago - 690 mln, a na tamtejsze stacje - 901 mln. Póki co, dostępne fundusze nie przekraczają 1 mld. Sytuacja nagli: parę tygodni temu skład chicagowskiego metra utknął w tunelu miedzy stacjami, zawiodła łączność a pasażerowie na własną rękę, błądząc w ciemnościach, wśród 3-ciej szyny wciąż pod napięciem, sami wydostawali sie umorusani na powierzchnię włazami awaryjnymi.
  • Przed laty sensacją późnego PRL-u był film Piwowskiego "Przepraszam, czy tu biją?". Tytuł jak znalazł do bieżącej sytuacji na podnowojorskiej dojazdówce Long Island Rail Road, której dwumetrowy konduktor, b. policjant, znany jest z utrzymywania żelaznej dyscypliny w swoich składach: nie znosi głośnego gadania przez telefony komórkowe, kładzenia nóg na fotelach, rozpierania się. Był już trzykrotnie w tutejszym sądzie-kolegium z powództwa skarżących się pasażerów, został uniewinniony po raz czwarty w zeszłym tygodniu. Konduktor ów pozwala natomiast udać się do wagonu barowego (niektóre pociągi LIRR je prowadza), by zamówić piwo (3-4 dol), kieliszek wina (3,50) czy czegoś mocniejszego (4-5,25). A jak jest w składach podwarszawskich?...
  • Inna kolej dojazdowa Nowego Jorku - Metro-North obchodzi swoje 25 lecie. Jej geneza sięga roku 1832, poprzez pasażerskie operacje kolei New York Central RR i New York - New Haven, a po ich bankructwie obsługę przez parę lat zapewniał towarowy, państwowy Conrail - aż do czasu wyodrębnienia obecnej M-N jako korporacji użytku publicznego. Historie minionego ćwierćwiecza przypomina okolicznościowa wystawa urządzona w holu Grand Central Terminal przy manhattańskiej 42. Ulicy.
  • Gdy Krzysztof Kolumb w 1492 r opłynął archipelagi Karaibów rozpalił tym po powrocie wyobraźnię Hiszpanów, którzy już 2 lata później założyli pierwsza osadę w Nowym Świecie - La Isabella na wyspie Hispaniola. Osada nie przetrwała jednak, wyniszczona chorobami, ale założone w 1496 r miasteczko Santo Domingo rozwinęło się w milionową dziś stolicę Republiki Dominikańskiej. Po latach chaotycznego rozwoju i dusząc się w samochodowych korkach - miasto zdecydowało się na budowę tramwaju-prametra, we współpracy z francuskim Alstomem. 27 lutego br., po poświęceniu przez abp Nicolasa de Jesus Lopez Rodrigueza, dominikański prezydent Fernandez z miejscowymi notablami ruszyli w pierwsza podróż, jednym z 19 trzy-członowych tramwajów z hiszpańskiej fabryki Alstoma, po 14 km trasie mającej 16 przystanków.
  • Amerykański konglomerat "krótkich linii" Genesee & Wyoming zakomunikował, iż nabył Rotterdam Rail Feeding, kolej portowa tego największego w Europie morskiego zespołu intermodalno-masowego. Amerykanie chcą poprowadzić na swój aktywny sposób ruch terminalowo-manewrowy, co może kolejnictwu europejskiemu wyjść jedynie na dobre: nowa linia towarowa Bethune do Rotterdamu opóźniona już jest o parę lat, do dziś trwają dyskusje holendersko-belgijsko-niemieckie o parametry lokomotyw, systemy zrk itd, a w międzyczasie transport szosowy nie dyskutuje, tylko wozi dużą część rotterdamskich towarów.

 

\

* Fot. John Mueller, commons.wikimedia.org, CCA 2.0.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5