Partnerzy serwisu:
Tabor

Kolejowa Berlinka pójdzie do liftingu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
19-06-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza Zielona Góra, 23 czerwca 2008

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Kolejowa Berlinka pójdzie do liftingu
Do 2012 roku ma zostać zrewitalizowana przedwojenna trasa kolejowa Berlin-Wrocław. Remontu wymaga przede wszystkim lubuski odcinek torów. Koszt inwestycji to 30 mln zł . List intencyjny podpisują burmistrz Forst JĂźrgen Goldschmidt i wicemarszałek lubuski Sebastian Ciemnoczołowski. Przed wojną słynna Berlinka uchodziła za najszybszą i najbardziej znaną trasę kolejową w całej Europie.

Połączenie z Wrocławia do Berlina było zaliczane do najważniejszych korytarzy transportowych na kontynencie. Dziś po torach dawnej Berlinki jeździ jedynie pociąg pośpieszny "Wawel" z Krakowa do Hamburga. Kursujący ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Niemiec jedzie blisko 7 godz.! Dla porównania, ten blisko 400-kilometrowy odcinek autem można pokonać w niespełna cztery godziny.

Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek Lubuskiego i Jürgen Goldschmidt, burmistrz Forst podpisali właśnie list intencyjny w sprawie rewitalizacji linii. Partnerzy zamierzają wspólnie starać się o unijną dotację w ramach programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Okazuje się, że remontu wymaga jedynie fragment po polskiej stronie - od Zasiek do Miłkowic k. Legnicy. Tam w niektórych miejscach pociąg może jechać z maksymalną prędkością 30 km na godz. Tory w wielu miejscach są bardzo zniszczone, szyny wymagają całkowitej wymiany. Po remoncie lokomotywa będzie mogła się rozpędzić do 100 km na godz. PKP Polskie Linie Kolejowe zadeklarowały już, że pokryją 15 proc. kosztów. Całość natomiast to 30 mln zł.

Jakie znaczenie będzie miał remont Berlinki dla regionów? - Liczymy na ożywienie i wzrost gospodarczy. Przez 18 lat nikt o tym połączeniu nawet nie rozmawiał. Teraz możemy być przykładem dobrej współpracy dla innych regionów przygranicznych - mówi Jürgen Goldschmidt. Po polskiej stronie linia przebiega m.in. przez Żary i Żagań. - Pojawiło się zagrożenie, że ta trasa zostanie zupełnie zlikwidowana, a połączenie do Wrocławia będzie przebiegało tylko przez Dolny Śląsk. Nasza reakcja była natychmiastowa. Dla województwa lubuskiego pojawia się ogromna szansa. Chcemy, oczywiście, zdążyć przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012. Jestem przekonany, że inwestycję możemy zrealizować nawet szybciej - mówi Ciemnoczołowski.

Jak zapewniają specjaliści, rewitalizacja zniszczonego odcinka to dopiero początek drogi do polepszenia komunikacji. - Na niemieckim fragmencie Berlinki pociągi mogą się rozpędzać do 160 km na godz. Podobnie między Legnicą a Wrocławiem. Jeśli teraz odnowimy lubuski odcinek torów, to w przyszłości będziemy mogli doprowadzić do tego, że lokomotywy po całej Berlince będą mogły pędzić 160 km na godz. Ten remont będzie już kosztował znacznie więcej, nawet setki milionów - mówi Ciemnoczołowski.
 

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5