PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę i wdrożenie systemu ERTMS drugiego poziomu na odcinku linii kolejowej E30 Legnica – Wrocław – Opole. Całkowita wartość zamówienia szacowana jest na ponad 20 milionów euro.
Przetarg obejmuje, obok budowy i wdrożenia systemu ERTMS, opracowanie rezultatów studium wykonalności i sporządzenie załączników do wniosku o dofinansowanie, w ramach projektu POIiŚ 7.1-14 „Modernizacja linii kolejowej E 30, Etap II. Wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole”.
Przedmiot zamówienia podzielono na cztery części. Cześć „A” obejmuje zaprojektowanie, instalację i uruchomienie urządzeń RBC i wyposażenia przytorowego systemu ETCS poziom 2 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole linii kolejowej E30 oraz zintegrowanie budowanego w ramach Zamówienia systemu ETCS z systemem GSM-R.
Część „B” zamówienia obejmuje zaprojektowanie, wybudowanie, instalację, uruchomienie urządzeń wyposażenia przytorowego GSM-R na odcinku Legnica – Wrocław – Opole linii kolejowej E30 w zakresie zabudowy sprzętu niezbędnego dla zwiększenia potencjału technicznego, funkcjonalnego i obszarowego działającego obecnie na terenie województwa Dolnośląskiego podsystemu BSS systemu GSM-R oraz zintegrowania tej części z elementami sieciowymi Systemu GSM-R.
Część „C” obejmuje opracowanie z uwzględnieniem wykonanej modernizacji odcinka wdrożeniowego na etapie I i realizowanej w ramach niniejszego postępowania modernizacji na etapie II w częściach A i B rezultatów studium wykonalności oraz przygotowanie według wzoru opracowanego przez ekspertów JASPERS zgodnie z aktualną „Niebieska Księgą” dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy europejskich.
Część „D” Rozszerzenie funkcjonalności Centrum Zarządzania Siecią o funkcje zarządzania elementami sieci teletransmisyjnej wykorzystywanej dla potrzeb sieci GSM-R oraz o funkcje ewidencji (paszportyzacji) elementów sieci GSM-R.
Termin składania wniosków mija 18 kwietnia.
Przypominamy, że na odcinku Legnica – Bielawa Dolna (granica państwa) trwają właśnie prace nad zabudową systemu ERTMS. Wykonawcą tej inwestycji jest Bombardier ZWUS w konsorcjum ze szwedzkim oddziałem Bombardiera. System zostanie uruchomiony do końca 2014 roku.
ETCS to Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System). Jest częścią systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Management System), który wdrażany jest w całej UE. System ten jest kompatybilny w różnych krajach Europy i zapewnia interoperacyjność transportu kolejowego. Oznacza to, że pociągi mogą poruszać się swobodnie w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Do tej pory ujednolicony ruch pociągów utrudniały różne systemy sygnalizacji kolejowej, funkcjonujące na terenie UE. Maszynista, aby prowadzić pociąg na terenie innego zarządu kolei, musiał zdać egzamin z obowiązujących tam przepisów oraz posiadać komunikatywną znajomość języka danego kraju. Ponadto lokomotywa powinna być wyposażona zgodnie z przepisami innego zarządu, a także posiadać jego homologacje.
Zgodnie z Narodowym Planem Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce planowane jest wdrożenie systemu ETCS na 5 tysiącach kilometrów linii kolejowych a druga część systemu ERTMS – GSM-R ma być wdrożona na 15 tysiącach kilometrów linii kolejowych.
Global System for Mobile Communications-Railways (GSM) – to system kolejowej odmiany cyfrowej łączności komórkowej GSM przeznaczonej zarówno do transmisji danych pakietowych wykorzystywanych do celów m.in. lokalizacji, telemetrii oraz telematyki, jako podstawowy nośnik danych dla ETCS oraz do transmisji głosowych.