Ważą się losy ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Do jego dymisji może dojść nawet w przypadku zaniechania przez Donalda Tuska zapowiadanej na wrzesień szerszej rekonstrukcji rządu. Premier obawia się, iż negocjacje z firmami, które mają budować autostrady, opóźnią i tak już napięty plan ich realizacji.
Według osób, do których dotarł "The Wall Street Journal Polska", obecnego ministra nie uratuje nawet pozytywny wynik negocjacji ze spółką Autostrada Wielkopolska (AWSA) w sprawie budowy odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami w Świecku. Co prawda podległa Grabarczykowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na sfinalizowanie rozmów ma jeszcze tydzień, jednak z AWSA już teraz dochodzą sygnały o prawdopodobnym pomyślnym zakończeniu negocjacji.
Podpisanie umowy z AWSA nic nie zmieni w sprawie samego Grabarczyka, gdyż decyzja o jego odwołaniu już zapadła. - Jedyną niewiadomą jest to, kiedy zostanie wykonana - uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Za taką wersją wydarzeń przemawia według niego to, że po ewentualnym zakończeniu rozmów z AWSA ministerstwo czekają nie mniej ważne negocjacje w sprawie budowy kolejnych odcinków autostrad: A2 Stryków - Konotopa i A1 Stryków - Pyrzowice. - Jeżeli negocjacje będą trwały tak długo jak w przypadku odcinka Nowy Tomyśl - Świecko, to całemu programowi wróżę nie najlepiej - zauważa Furgalski.
Na ministrze suchej nitki nie zostawia też opozycja. Według Krzysztofa Tchórzewskiego z PiS, wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury, Grabarczyk poniósł klęskę w budowie autostrad. Wszystko przez to, że popełnił strategiczny błąd, wracając do idei budowy dróg w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Według Tchórzewskiego Grabarczyk miałby znacznie lepsze wyniki, gdyby - tak jak zapowiadał na początku swojej kadencji - kontynuował program Jerzego Polaczka proponujący budowę autostrad przez państwo.
Kto zastąpi Grabarczyka? Według "WSJ Polska" wśród najpoważniejszych kandydatów są między innymi Krzysztof Opawski, minister infrastruktury w rządzie Marka Belki, Tadeusz Jarmuziewicz, obecny wiceminister infrastruktury, oraz Janusz Piechociński z PSL, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

* Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury (fot. Rynek Kolejowy).