We wtorek „Rynek Kolejowy” informował, że Koleje Śląskie ogłosiły przetarg nieograniczony na dostawę w formie leasingu finansowego pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzisiaj prezentujemy więcej szczegółów dotyczących tego przetargu. Województwo chce tradycyjnych pociągów EN57 zmodernizowanych do standardu AKM, zwanych "turbokiblami" z powodu lepszego przyspieszenia i wyższej prędkości maksymalnej.
- Spółka jest zainteresowana pozyskaniem używanych pociągów typu EN57 (lub równoważnych), które przeszły remont kapitalny i zostały zmodernizowane. Wymagany zakres modernizacji obejmuje m.in. wózki, mechanizmy podwozia, układy rozruchu, sterowania napędem i hamowania. Aby zapobiec korozji i zamarzaniu drzwi, co często zdarza się w pociągach tego typu, spółka zastrzegła też ich wymianę na aluminiowe. Pojazd ma być ponadto wyposażony w stojaki na rowery, a kabina WC dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Adam Warzecha, rzecznik Kolei Śląskich.
- Pociągi mają być napędzane silnikami asynchronicznymi umożliwiającymi osiągnięcie prędkości 120 km/h i przyspieszenia rzędu od 0,8 do 1,1 m/s2, co ma szczególne znaczenie w ruchu aglomeracyjnym. Koleje Śląskie zamierzają skierować zmodernizowane jednostki do obsługi połączeń w relacji Sosnowiec-Tychy Miasto, a także wspomagająco na trasie Gliwice-Katowice-Częstochowa. Termin realizacji zamówienia wynosi 180 dni od dnia podpisania umowy, z tym, że pierwszy zmodernizowany pociąg powinien zostać dostarczony w ciągu 90 dni od tej daty – informuje Warzecha.
Termin składania ofert upływa 20 lipca 2011 r. o godz. 9:00. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godz. 9:30. Kryterium oceny ofert niepodlegających wykluczeniu stanowi najniższa cena. Raty leasingowe będą pokrywane ze środków własnych spółki.