Jak co roku w ostatnim dniu marca koleje niemieckie przedstawiły liczby za rok 2007 i podsumowały miniony rok.
Przewodniczący zarządu Hartmut Mehdorn powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Berlinie: „Nasza strategia okazuje się słuszna. Deutsche Bahn gotowe jest podjąć wyzwania komunikacyjne i transportowe w kraju i w Europie. Aby móc konsekwentnie podążać tą drogą potrzebna jest jednak w najbliższym czasie decyzja o częściowej prywatyzacji kolei. Ruch kolejowy w Europie znajduje się w fazie decydującego przełomu. DB AG musi wykorzystać swoją szansę. Do tego potrzebuje jednak dodatkowego kapitału. Dla państwa niemieckiego pojawi się tym samym możliwość sfinansowania pilnie koniecznych przedsięwzięć w zakresie infrastruktury poprzez zyski z częściowej prywatyzacji.”
Po raz trzeci z rzędu odnotowano wzrost obrotu, zysków i wyników przewozowych. Rownocześnie nastąpiła redukcja długów koncernu o 3 mld. euro. Cień na te pozytywne wyniki ekonomiczne rzuca prawie roczny konflikt taryfowy ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Niemieckich (GDL). Zarząd koncernu określił ustalone ze związkami dwucyfrowe podwyżki jako ogromne obciążenie dla konkurencyjności koncernu.
Przedstawione przez Kolej liczby pokazują pozytywny trend. Obrót wzrósł o 1,26 mld euro (4,2%) do 31,31 mld euro (rok wcześniej: 30,05 mld). Wynik operatywny (EBIT, Earnings before Interest and Taxes) podniósł się bez uwzględnienia efektów dodatkowych o 10,6 proc., czyli 227 mln euro do 2,37 mld euro. Uwzgledniając efekty dodatkowe, EBIT poprawił się o 16,9 proc. (418 mln euro) do 2,89 mld. Wynik roczny wyniósł 1,716 mld, co odpowiada wzrostowi o 2,1 proc. Na niezmiennie wysokim poziomie pozostają inwestycje-brutto: 6,32 mld euro. Tym samym koncern Deutsche Bahn był jednym z głównych inwestorów w skali całego kraju. ROCE (Return on Capital Employed) wzrósł o 1,2 punktu procentowego do 8,7proc. Diethelm Sack, członek zarządu ds. finansowych zwrócił uwagę na poprawę siły finansowej koncernu i wypełnienie planu.
W stosunku do rekordowego roku 2006 ponownie wzrosły wyniki ruchu towarowego (DB-Schienengüterverkehr), tym razem o 2,5 proc., czyli o 2,4 mld tonokilometrów. Pomimo utrudnień na skutek konfliktu taryfowego z GDL ruch pasażerski utrzymał się na poziomie z roku poprzedniego – 74,79 mld osobokilometrów. Uwzglednić tu należy, że w roku 2006 odnotowano wysoką liczbę przewozów z uwagi na trwające w Niemczech Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, zaś 2007 był rokiem strajków. Tym samym kolej przewiozła 1,854 mld pasażerów, o 19 mln mniej niż w rekordowym 2006.
Wszystkie działy DB AG przyczyniły się do wzrostu obrotu koncernu. Największy udział miały Schenker, Energia i Ruch Towarowy, jak również Ruch Miejski i Sieć. Zdaniem Kolei pomyślnie rozwija się zwłaszcza Ruch Dalekobieżny i Miejski. Pozytywnie oceniono rozwój działu Sieć. Po raz pierwszy odnotowano tu wynik dodatni, głównie z uwagi na wzrost produktywności o ponad 30 proc.. Rownocześnie przeprowadzono w 2007 roku tak wiele robót budowlanych jak jeszcze nigdy dotąd.
Marka DB Schenker utrzymała swoją wiodącą pozycję na rynku. Poprzez 14,06 mld euro obrotu (13,23 w roku wcześniejszym) i wzrost EBITu o 453 mln euro pozostaje Schenker numerem jeden w ruchu naziemnym w kraju, numerem dwa w ruchu powietrznym, numerem trzy światowej branży logistycznej na drogach morskich, a numerem sześć w logistyce kontraktowej.
Początek 2008 pomimo zachwiań koniunkturalnych Mehdorn ocenił jako pomyślny.

* Fot. Andreas Frankenhauser, commons.wikimedia.org, CC-SA 2.5.