Od grudnia 2014 roku Koleje Małopolskie rozpoczną obsługę pierwszej relacji w województwie małopolskim z Krakowa do Wieliczki. Do obsługi zostaną przeznaczone nowe pociągi Acatus Plus, które specjalnie dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kupiło woj. małopolskie.
W grudniu Koleje Małopolskie przejmą obsługę pierwszej linii kolejowej w woj. małopolskim, z Krakowa Głównego do Wieliczki. Będzie to pierwsza relacja obsługiwana przez samorządowego przewoźnika oraz pierwsza linia uruchomiona w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. A dokładniej jej część, bowiem docelowo pociągi z Wieliczki przez Kraków Główny pojadą do portu lotniczego Kraków-Balice. Linia do Balic jest obecnie modernizowana.
Termin składania wniosków o przydzielenie tras dla pociągów pasażerskich upływa 14 kwietnia. Koleje Małopolskie poinformowały, że na chwilę obecną nie planują obsługi innej trasy, niż z Krakowa Głównego do Wieliczki. – Na chwilę obecną spółka Koleje Małopolskie nie planuje realizacji od 14 grudnia br. obsługi na innych trasach niż Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” prezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas.
Nowoczesne pociągi dla małopolski
Przetarg na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, (za 132 mln zł) wygrała Pesa Bydgoszcz. Pociągi te będą nosiły nazwę Acatus Plus. Specyfikacja przetargu nałożyła na producenta konieczność dostarczenia składów z instalacją WiFi oraz montaż wygodnych foteli, co w znaczącym stopniu może odróżniać te składy od obecnie kursujących po małopolskich torach pociągów typu Acatus 2.
Nowe pociągi mają rozpędzać się do 160 km/h. Liczba miejsc ma wynosić 290 (w tym 138 siedzących) w trzyczłonowych pojazdach i 190 (w tym 92 siedzące) w dwuczłonowych EZT. Wnętrza będą monitorowane, klimatyzowane i wyposażone w 19–calowe monitory LCD, głośniki i wyświetlacze LED informacji pasażerskiej. Sam system będzie korzystał z pokładowych anten GPS i GPRS. W pociągach będzie też system zliczania pasażerów. Nie zabraknie też biletomatów i kasowników.
Wszystkie stopnie w pojeździe mają być podświetlone diodami LED. W tej samej technologii ma zostać wykonane całe oświetlenie wewnątrz pociągu. W pojazdach mają mieć możliwość przejazdu 2 osoby na wózkach inwalidzkich. Fotele pasażerów mają być ergonomiczne, z profilowanym zagłówkiem i podłokietnikami. Każda para foteli musi być wyposażona w gniazdo230V.
Pociągi co pół godziny
Przy obecnym etapie prac nad tworzeniem nowego podmiotu Koleje Małopolskie zatrudniają kilka osób. – Spółka Koleje Małopolskie zakłada pociągi kursujące w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, co pół godziny a w pozostałym okresie, co godzinę – mówi Ryszard Rębilas.
Pierwsze połączenia Kolei Małopolskich będą jednocześnie pierwszymi w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Województwo małopolskie zapowiedziało, że wraz z uruchomienie tychże połączeń, rozpocznie funkcjonowanie Małopolska Karta Aglomeracyjna. Ma ona gwarantować skupienie w jednym nośniki biletu kolejowego, na komunikację miejską (m.in. Krakowa i Tarnowa) oraz na parkingi typu „parkuj i jedź”. Możliwe jest również rozbudowanie MKA o ofertę roweru miejskiego a nawet objęcie zasięgiem karty sfery kultury (muzea i wystawy) oraz rozrywki.