Kanclerz Angela Merkel w obecności szefów kolei niemieckich Rüdigera Grube (Deutsche Bahn) i rosyjskich Władymira Jakunina (RŻD) otworzyła nowe, bezpośrednie połączenie promowo-kolejowe między Rosją i Niemcami. Oba kraje zacieśniają współpracę, jednak tworząc nowe połączenie kolejowo-promowe - podobnie jak w przypadku gazociągu Nord Stream - pomijają Polskę.
Inauguracja połączenia miała miejsce w Sassnitz. W uroczystości wzięli udział: kanclerz Angela Merkel jako poseł Bundestagu z regionu Górne Pomorze-Rugia, prezes Kolei Rosyjskich Władymir Jakunin, prezes zarządu Deutsche Bahn Rüdiger Grube, minister rozwoju energetyki, infrastruktury oraz inni przedstawiciele niemieckich i rosyjskich władz.
Władymir Jakunin z Kolei Rosyjskich powiedział: - To nie tylko kolejne połączenie frachtowe. To jest nowy korytarz transportowy, który pozwala nam na tranzyt intermodalny między Azją i Pacyfikiem a Europą, poprzez Rosję i Wspólnotę Niepodległych Państw, dzięki czemu możemy lepiej wykorzystać geopolityczne położenie naszych krajów.
Rosyjskie wagony będą transportowane z ładunkiem na pokładzie statku, wyposażonego w szyny. Taki sposób transportu pozwala na znaczne obniżenie kosztów i czasu. 1200 km dzielące port w Sassnitz na wyspie Rugii do portu Ust-Ługa pod Petersburgiem statek pokona w 38 godzin.
1 czerwca 2009 roku Rosja przystąpiła do Organizacji Międzyrządowej dla Międzynarodowego Przewozu Kolejami (OTIF) i podpisała Konwencję o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF).
Prezes Kolei Rosyjskich na uroczystości zaznaczył, że projekt został wdrożony bardzo szybko dzięki przystąpieniu do OTIF i COTIF, a także dzięki wsparciu politycznemu przywódców obu krajów, niemieckiego ministra transportu, szefa Deutsche Bahn AG, rosyjskiego Ministerstwa Transportu i niemieckiego Ministerstwa ds. Energii, Infrastruktury i Zagospodarowania landu Meklemburgia - Górne Pomorze.
Promy kolejowe przygotowywane były od kilku lat, aby skoordynować morskie połączenie na linii Ust-Ługa - Sassnitz. W 2012 roku prom kolejowy „Petersburg” będzie transportować dwa elektryczne pociągi „Desiro” z portu Sassnitz do Rosji na potrzeby Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich, jakie mają się odbyć w 2014 roku w Soczi. 5 czerwca prom opuścił port w Ust-Łudze i udał się do portu w Sassnitz. Stałe połączeni funkcjonować będzie raz w tygodniu.
Transport kolejowo-promowy ma być, zgodnie z deklaracja obu stron, stale rozwijany: - Jestem przekonany, że we współpracy ze stroną niemiecką będziemy mogli wkrótce wytyczyć najbardziej efektywne drogi dla transportu intermodalnego i stworzyć nowy, niezwykle konkurencyjny produkt dla europejskiego transportu – podkreślił Jakunin.
Nowe połączenie kolejowo-promowe między Niemcami a Rosją pozwala na ominięcie transportu lądowego koleją przez Polskę, co oznaczać może spadek przychodów krajowych operatorów kolejowych - ale ma także swoje szersze konsekwencje. Zacieśnianie współpracy między oboma krajami w wyłączeniem udziału Polski - tak jak ma to miejsce w przypadku nowego połączenia kolejowo-promowego przez Bałtyk, ale także nitki gazociągu Nordstream, przebiegającego po dnie morza – przyczynia się do marginalizacji Polski na transportowej mapie Europy.