Jak informowaliśmy już wcześniej, pociągi SKM pojadą na Lotnisko im. Fryderyka Chopina wraz z wprowadzeniem marcowej korekty rozkładu jazdy w roku 2012. Zapraszamy na obejrzenie naszej fotorelacji z budowy tunelu, którym pociągi SKM Warszawa pojadą już niebawem.
Według wykonawcy inwestycji – firmy Bilfinger Berger, budowa tunelu powinna być sfinalizowana do końca tego roku. Odbiory techniczne potrwają dodatkowych kilka tygodni. Jeśli uda się oddać inwestycję w terminie, pociągi będą jeździły do portu lotniczego już z początkiem marcowej korekty rozkładów jazdy.
Jest to pierwsza linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1987 roku. Znaczna część torów znajdzie się pod ziemią. Całkowita długość tunelu to 1183 m. długości, a łącznica ma długość 2000 m. W trakcie budowy zużyto 50 tys. metrów sześciennych betonu.
Łącznica do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1987 roku. Linia na przeważającej długości będzie poprowadzona pod ziemią na głębokości dochodzącej do 5 m. Tunel ma w sumie 1 183 m długości. Cała łącznica razem ze stacją liczy prawie 2 000 m. Do budowy zużyto 50 tys. m sześc. betonu. W trakcie trwania prac wywieziono w sumie 200 tys. m sześc. mas ziemnych.
Pierwszy z pociągów przeznaczonych do obsługi trasy jest już w Warszawie. Z lotniska pociągi będą kursować co 15 minut na trasie: Warszawa Służewiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Rakowiec, Warszawa Al. Jerozolimskie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia. W tym miejscu linia rozdziela się i co drugi pociąg będzie jeździł trasą Warszawa Rembertów, Warszawa Wesoła, Warszawa Wola Grzybowska, Sulejówek, Sulejówek-Miłosna, a co drugi pojedzie w kierunku Legionowa, mijając stacje Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy, Warszawa Choszczówka, Legionowo.
Budowa tej łącznicy to najbardziej zaawansowany technologicznie tego typu projekt w Polsce. Połączenie kolejowe z lotniskiem jest już w Krakowie, natomiast projekty takich połączeń w innych miastach są dopiero na etapie przygotowania, a w niektórych przypadkach utkwiły w martwym punkcie (przypadek Wrocławia).
Zapraszamy na fotorelację z budowy tunelu prowadzącego na lotnisko.