"Kolej zamiast kolein" - pod takim hasłem spółka PKP Cargo zamierza przejąć część ładunków przewożonych dotąd samochodami. Towary przewożone są w uniwersalnych kontenerach, mogących podróżować zarówno autem czy koleją, jak i statkiem czy promem. Wkrótce kolej planuje pierwszy transport kontenerowy z Chin.
Od kilku miesięcy polskie i rosyjskie koleje przygotowują się do przejęcia części przewozów kontenerów z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej, transportowanych dotychczas drogą morską. Kontenery te przez Rosję mają być przewożone magistralą transsyberyjską, a potem tranzytem przez Polskę do Europy Zachodniej.
"Pierwszy taki przewóz, z wykorzystaniem biegnącej od wschodniej granicy Polski do Sławkowa w woj. śląskim Linii Hutniczej Szerokotorowej, odbędzie się już w kwietniu tego roku. Kontenery dotrą do Polski prawdopodobnie z Chin"
- powiedział rzecznik PKP Cargo, Janusz Mincewicz.
W ubiegłym roku PKP Cargo przewiozła łącznie 155,7 mln ton ładunków (0,6 mln ton ładunków więcej niż w 2002) oraz zwiększyła zysk do 160,2 mln zł ze 152,7 mln zł w 2002. Przychody wzrosły do 6,016 mld zł, z czego 5,238 mld zł (87 proc.) to wpływy z działalności przewozowej. Wielkość przewozów ładunków stawia spółkę na drugim miejscu, po kolejach niemieckich, pod względem wielkości przewozów wśród państw obecnej i rozszerzonej UE.