W dniach 27 – 29 września w ramach cyklu „Kolej Siłą Polskiej Gospodarki” odbył się, organizowany wspólnie z Fundacją Pro Economicus Construction Club, przejazd linią E 65 Warszawa – Gdynia przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i Wykonawców realizujących roboty na tej linii. Przejazd połączony był ze spotkaniami z władzami samorządowymi miast i regionów oraz przedstawicielami mediów.
Główne cele programu spotkań to prezentacja obecnego stanu realizacji inwestycji kolejowych, omówienie przykładów pozytywnego wpływu kolei na polską gospodarkę, rozwój regionów, w tym lokalnych rynków pracy, nieruchomości czy usług, a także wskazanie istniejących barier i problemów wymagających rozwiązania.
W pierwszym dniu ze strony PKP PLK S.A przewodniczył delegacji dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji, p. Krzysztof Groblewski. W następnych dniach we wszystkich spotkaniach reprezentowała PKP PLK Alina Giedryś, członek zarządu, dyrektor ds. projektów unijnych. Gościem PLK był również Przemysław Wróbel, dyrektor Departamentu Wdrażania w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Spotkania umożliwiły przedstawienie szeregu pozytywnych przykładów dobrej komunikacji pomiędzy inwestorem, wykonawcą i samorządem, ale były także okazją do wskazania obszarów, które wymagają ściślejszej współpracy np. w kwestii utrzymania nowobudowanych obiektów inżynieryjnych.
Przejazd rozpoczął się konferencją poświęconą modernizacji dworców kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem dworców leżących na trasie przejazdu. Szczegółowo omówiony został zakres robót na dworcu Warszawa Centralna, a ich postęp uczestnicy mogli ocenić w trakcie zwiedzania dworca. Kolejne konferencje i debaty miały miejsce w Ciechanowie, Malborku, Tczewie i Gdyni.
Inwestycje PLK przedstawiali dyrektorzy projektów lub kierownicy kontraktów poszczególnych LCS: LCS Nasielsk – Krzysztof Pietras, LCS Ciechanów – Elżbieta Buczkowska, LCS Działdowo – Jerzy Majder, LCS Iława, Malbork – Bogusław Bobkowski,
LCS Tczew, Gdańsk, Gdynia – Andrzej Krawczyński.
Ze strony samorządów w spotkaniach udział wzięli: prezydent Ciechanowa, burmistrz Działdowa, wójt gminy Sońsk, wiceburmistrz Malborka i naczelnik Wydziału Rozwoju i Gospodarki Przestrzennej UM w Malborku, wójt gminy Iława, prezydent Tczewa, starosta i wicestarosta powiatu tczewskiego, wiceprezydent Gdyni, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej UM w Gdyni, przedstawiciel Biura Rozwoju Miasta UM w Gdyni oraz prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Spotkania pokazały, że lokalne samorządy dostrzegają pozytywny wpływ kolei na rozwój swoich regionów, ich przedstawiciele są chętni do współpracy i otwarci na wspólne ustalenia. Chcą jak najlepiej wykorzystać szanse jakie pojawiają się przed nimi w związku z prowadzonymi modernizacjami.
W trakcie objazdu wystąpili również wykonawcy modernizacji poszczególnych odcinków, dworców oraz stacji na linii-65, a także podwykonawcy i dostawcy materiałów pod inwestycje kolejowe.
Prezes Fundacji Pro Economicus/Construction Club podsumowała przejazd słowami: - To bardzo cenna inicjatywa Construction Club we współpracy z Polskimi Liniami Kolejowymi. Trzydniowa „wyprawa w teren” zgromadziła na każdym przystanku na trasie od Warszawy do Gdyni przedstawicieli władz lokalnych, w tym samorządowych, dając możliwość konfrontacji ich uwag i oczekiwań na temat prowadzonych inwestycji bezpośrednio wobec inwestora – PLK oraz przedstawicieli Wykonawców i inżynierów kontraktów każdego z pięciu realizowanych na tej trasie projektów modernizacji infrastruktury kolejowej. Każdy dzień to spotkania na dworcach, wspólny przejazd pociągiem oraz konferencja podsumowująca. Dyskusje publiczne, rozmowy bezpośrednie, wymiana poglądów - niemożliwe zza biurka w Warszawie - żywo i wielostronnie komentujące problemy współpracy i wzajemne oczekiwania. - zaznaczyła prezes.
- Dowiedziałam się, że w Mławie najważniejszym problemem stała się obecnie uszkodzona podczas budowy kładka, zapewniająca dotychczas bezpieczne przejście dla pieszych, w tym dzieci do szkoły. W Iławie dyskutuje się jak znaleźć pieniądze na budowę wiaduktu na drodze wojewódzkiej, w Tczewie niepokojono się, by informacja dla pasażerów ogłaszana na stacji mogła docierać też do obiektów budowanych wspólnie przez miasto i kapitał prywatny bezpośrednio w strefie przydworcowej. Każdy z tych problemów jest do rozwiązania, każdym się zajmiemy. Wizyty te pokazały jak istotnym elementem życia gospodarczego i strategii rozwojowej jest zmodernizowana kolej, oferująca sprawne połączenia z Trójmiastem i Warszawą. Uświadomiły też władzom samorządowym, że większa mobilność mieszkańców niesie ze sobą i zalety i ryzyka. Fakt szybszego skomunikowania się z dominującymi aglomeracjami pozwoli przyjechać pracownikom i turystom do miejsc o ciekawej ofercie, ale też wyjechać w poszukiwaniu pracy w przypadku braku takiej oferty na miejscu - podkreśliła prezes Fundacji Pro Economicus/COnstruction Club.
Spotkania, które odbyły się w trakcie cyklu, jak również sam przejazd, były okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania kontaktów biznesowych, znalezienia nowych rozwiązań, czy zauważenia problemów wymagających rozwiązania. Przejazd potwierdził, że wraz z rozwojem inwestycji w obszarze infrastruktury kolejowej rośnie zaufanie społeczne do kolei, zarówno ze strony władz lokalnych, jak i bezpośrednich użytkowników. Podstawą dobrej współpracy jest szerokie informowanie społeczeństwa o wszelkich zamierzeniach modernizacyjnych, ich zakresach, efektach jakie zostaną osiągnięte, ale także o utrudnieniach dla podróżnych związanych z prowadzonymi robotami.