15 czerwca ma być podjęta ostateczna decyzja co do wyboru wariantu budowy Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, czyli szynowego połączenia Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie. Z ostatnich informacji wynika, że najbardziej prawdopodobna jest budowa dwutorowej linii niezelektryfikowanej, z przystankiem przelotowym przy lotnisku.
Na razie istnieje plan stworzenia wersji oszczędnościowej - bez elektryfikacji, z torami Kolei Metropolitalnej wychodzącymi w Gdańsku Zaspie z torów dalekobieżnych zamiast z torów SKM (dzięki czemu nie będzie trzeba budować kosztownych wiaduktów) i bez rozbudowanego systemu sterowania ruchem. Ten wariant szacuje się na 890 mln zł. W przyszłości Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma w planie „uzupełnić” inwestycję.
Mało prawdopodobne jest, żeby współinwestorzy (UMWP, miasto Gdańsk i miasto Gdynia) zdecydowali się na najtańszy (niecałe 500 mln zł) wariant kolejowo-tramwajowy, zakładający że od strony Gdańska do lotniska będzie docierać tramwaj, a od Gdyni pociąg. I to mimo iż ten wariant od dawna lansowały władze Gdańska, zwracając uwagę na to, iż w związku z Euro 2012 mają na głowie wiele innych inwestycji i muszą szukać oszczędności.
– Już dawno przestaliśmy się upierać przy tramwaju. Musimy jednak rozpatrzyć teraz wszystkie za i przeciw i wszystko jeszcze raz dokładnie policzyć – mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Połączenie Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Rębiechowo prawie na pewno zostanie otwarte przed Euro 2012. Odcinek Zaspa - Rębiechowo prawdopodobnie w 2013 r.

* Fot. Grzegorz Łęgowski.