- Spółki kolejowe, tak jak wszystkie podmioty prawa handlowego, powinny podlegać wspólnym normom i przepisom. Nie widzę różnicy w upadłości przewoźnika lotniczego, kolejowego czy autobusowego. Sorry, nie widzę. Kocham kolej, ale jako normalny podmiot - pisze w odpowiedzi na pytnia naszych czytelników Jacek Prześluga. Prezentujemy kolejną część odpowiedzi tym razem nie dotyczącą spraw związanych z Dworcem Polskim.
Jakie problemy stoją jeszcze przed PKP Cargo przed jej prywatyzacją?
Nie wypowiadam się.
Jakie środki PKP planuje pozyskać z prywatyzacji PKP Cargo, LHS i Intercity?
Nie wolno mi tego powiedzieć.
Czy Pana zdaniem usamorządowienie kolei jest dobrą opcją dla jej dalszego rozwoju?
Nie. Ale ten proces już nastąpił, więc nie ma innej drogi. Kolejny etap to zapewne prywatyzacja tego co dziś samorządowe.
Czy majątek PKP PLK czyli tory kolejowe (z rozjazdami, nastawniami itd.), dziś zarządzane przez Polskie Linie Kolejowe, należy przenieść pod bezpośredni nadzór właścicielski skarbu państwa?
Tak. Podobnie jak dworce – powinno to być pod bezpośrednim władaniem państwa
Dlaczego PKP PR nie może utworzyć spółki zależnej i wyemitować obligacji korporacyjnych na rozwój/pokrycie części zadłużenia względem PLK?
Nie ma PKP PR. Jeśli idzie o PR – nie jestem w temacie, to problem pani prezes Kuczewskiej.
Jakie są przeszkody dla prywatyzacji np. TK Telekom czy szpitali kolejowych?
Nie wypowiadam się w tej kwestii, ale według mnie – problemem polskiej prywatyzacji jest i będzie głównie znalezienie nabywców z odpowiednimi zasobami finansowymi i wizją.
Czy zamierza Pan startować na stanowisko prezesa PKP? PKP Intercity?
Nie.
Czy zakup PKP Cargo przez obcego przewoźnika państwowego np czeskiego czy niemieckiego jest bezpieczny dla dalszych losów Cargo i jej pozycji na rynku przewozow towarowych w Polsce?
Nie wypowiadam się w kwestiach prywatyzacji żadnej ze spółek z Grupy PKP.
Jakie są aktualne dokonania we wdrażaniu programu Parasol tj. tanich i eleganckich wiat dworcowych?
Mamy gotowe projekty, szykujemy lokalizacje – w tym roku, mam nadzieję, przy polskich liniach kolejowych powinno się pojawić kilka-kilkanaście Stacji Parasol. Wiele zależy od gmin i ich chęci partycypowania w kosztach. To jest projekt, który zakłada współpracę i miłość wręcz bezgraniczną. Ale partnerską.
Czy zamiast utrzymywać liczne dworce i obsługę kasową nie opłacałoby się wdrożyć programu biletomatów w każdym mieście w Polsce wzorem orlików czy schetynówek?
Biletomaty – to pytanie do przewoźników. Po drugie: przepraszam – to jest poważna alternatywa, albo dworce, albo biletomaty???
Czy przepisy zakazujące bankructwa spółkom kolejowym powinny być zmienione w tym aspekcie?
Spółki kolejowe, tak jak wszystkie podmioty prawa handlowego, powinny podlegać wspólnym normom i przepisom. Nie widzę różnicy w upadłości przewoźnika lotniczego, kolejowego czy autobusowego. Sorry, nie widzę. Kocham kolej, ale jako normalny podmiot.
Czy PKP nie może pozyskać pieniędzy na spłatę zadłużenia przez leasing zwrotny całego majątku z wyłączeniem torów, nastawni i rozjazdów ?
Pewnie może, ale kto to weźmie?
Jakie 5 kroków podjąłby Pan aby radykalnie zmienić polską kolej?
Nie starczy pięć kroków. Powiem o pierwszym: zasada 60/40 w parytecie inwestycji.
Czy chce Pan wrócić do PKP Intercity? Dlaczego tak? A może dlaczego nie?
Pracuję w PKP SA i DPSA – i tu jest moje miejsce.
Czy ubiegał się Pan w ostatnim czasie o to stanowisko?
Nie ubiegałem się, choć dostałem taką propozycję. Ale później moja kandydatura chyba przestała się podobać.
Co należy zmienić w PKP Intercity natychmiast by spółka wyszła z dołka?
Proszę to pytanie skierować do zarządu PKP IC.
Prezes Mędza skupił się na działaniach związanych z redukcją kosztów, nie zwiększania przychodów. Czy Pan też poszedłby tą ścieżką?
Nie. Chodzę własnymi drogami.
Oszczędzanie na naprawach wagonów PKP Intercity zaczęło się jeszcze za Pańskiej kadencji. Czy poczuwa się Pan do odpowiedzialności za dzisiejszą kondycję parku taborowego spółki?
Nie czuję się odpowiedzialnym za stan taboru w PKP IC. W czasach „mojego” zarządu 20% chorego taboru było już powodem do alarmu – niedawno było to ponad 50% i nikt nie krzyczał, a zwłaszcza były członek zarządu odpowiadający za tabor. Zbyt wiele taboru i kadr pobrano z PR, to już zasługa innego wodza…
W związku z ogromnym zainteresowaniem działalnością Dworca Polskiego i kwestiami związanymi z planowanym wprowadzeniem opłaty dworcowej, członek zarządu PKP SA i prezes Dworca Polskiego Jacek Prześluga zgodził się odpowiedzieć na pytania, które mogą nadsyłać Czytelnicy "Rynku Kolejowego". Pytania można było przesyłać do poniedziałku (7 lutego). Dziś prezentujemy kolejne odpowiedzi.
Czytaj też: