- To historyczny dzień. Rozpoczynamy budowę linii kolejowej przywracającej do życia dawny Jedwabny Szlak – powiedział prezydent Gruzji Mikheil Saakashvili. W dalszej części swojej wypowiedzi zaznaczył, że uruchomienie nowego połączenia będzie „geopolityczną rewolucją” otwierająca możliwość transportowania towarów do Europy nie tylko z Kaukazu i Azji Centralnej ale nawet z dalekich Chin.
W podobnym tonie wypowiadali się prezydenci Azerbejdżany - lham Aliyev i Turcji - Abdullah Gül. Pierwszy z nich podkreślił, że nowa linia kolejowa przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w regionie.
Linia kolejowa Baku-Tblisi-Kars nie jest pierwszym projektem realizowanym wspólnie przez te trzy państwa. Funkcjonują już dwa rurociągi do transportu ropy (BTC) i gazu (BTE). Cechą wspólną tych wszystkich inwestycji jest chęć utworzenie alternatywnych korytarzy transportowych omijających Rosję.
Realizacja projektu Baku-Tbilisi-Kars pochłonie 420 mln USD. Środki te zostaną przeznaczone na budowę 29 km linii w Gruzji i 76 km w Turcji oraz modernizację pozostałych odcinków. Planowane zakończenie prac to koniec roku 2008.
* Tureckie lokomotywy (Phillip Wormland, www.locopage.net).

* Mapa: RK.