fot. MacQtosh, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Władze Katowic ustaliły przebieg nowej linii tramwajowej, która ma połączyć południowe dzielnice miasta z centrum. Wybrano wariant, który omija duże osiedla, gdyż priorytetem było nieingerowanie w istniejącą zabudowę i układ drogowy. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie niezależnego eksperta w dziedzinie transportu miejskiego dr. Jakuba Halora, autora wielu opracowań w zakresie ekonomiki transportu, w tym studium perspektyw rozwoju sieci tramwajowej Tramwajów Śląskich.
Jakub Jackiewicz, Transport-Publiczny.pl: Czy idea rozbudowy sieci tramwajowej do południowych dzielnic Katowic jest zasadna?
dr Jakub Halor: Z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia tak. Sporym wyzwaniem jest jednak przeprowadzenie nowych tras w sposób możliwie bezkolizyjny, a zarazem zapewniający właściwą obsługę zwartej zabudowy i innych jednostek generujących odpowiednio duży ruch pasażerów, gdyż władze miasta w przeszłości tylko w niewielkim stopniu zadbały o zabezpieczenie pasów terenu dla wydzielonych torowisk. Nowe inwestycje wymagają od planistów rozległej wiedzy, umiejętnego wplecenia torów w pasy drogowe i wolne pasy terenu, modyfikacji lub nowych budowli inżynierskich, licznych miejscowych zmian w organizacji ruchu. Konkretne propozycje trasowania wraz z uzasadnieniem znalazły się w perspektywicznym studium kierunków rozwoju, które przygotowałem dla Tramwajów Śląskich w 2014 r. wraz z dr. inż. Adamem Moleckim.
Jak można ocenić wybrany przez miasto wariant trasy?
Miasto wybrało do dalszych analiz i konsultacji społecznej odmienne przebiegi, które sam odrzuciłem na wstępnym etapie badań ze względu na niską efektywność.
Wyniki studium przedprojektowego przedstawionego we wrześniu br. przez konsorcjum Akbud i Collect Consulting są zbieżne z moją wcześniejszą oceną. Kręte, wydłużone i oddalone od stref zwartej zabudowy przebiegi trasy komunikacyjnej skutkują skromną liczbą spodziewanych pasażerów. Wybrany do realizacji wariant ma ponadto mieć destrukcyjny wpływ na środowisko, zakłada się bowiem wykarczowanie pasa leśnego na skraju rezerwatu. Liczne łuki w planie skutkowałyby niekorzystnymi warunkami eksploatacji (hałas, podwyższone zużycie torów i zestawów kołowych).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.