Nawet do 13 mld euro – taki może być koszt kolejowego połączenia stolicy Estonii z Helsinkami. Władze Estonii i Finlandii coraz poważniej myślą budowie tunelu pod Zatoką Fińską. Inwestycji raczej nie uda się zrealizować bez środków zewnętrznych.
Z opublikowanego dokumentu wynika, że tunel od Zatoką Fińską, łączący Tallinn z Helsinkami, byłby najkorzystniejszą opcją, jeśli chodzi o sposób połączenia tych dwóch miast. Z założenia miałby wpisać się w obecnie istniejącą infrastrukturę obu krajów.
Będą kolejne analizy
Według wstępnego studium wykonalności, tunel miałby długość około 50 km, a czas podróży pomiędzy miastami miałby wynosić około 30 minut. Planowana inwestycja miałaby kosztować od 9 do 13 mld euro. Koszty miałyby uwzględniać – poza samą budową infrastruktury – również system zarządzania ruchem, centra logistyczne oraz zaplecze techniczne. Wstępne studium wykonalności wskazuje, że inwestycja zwróciłaby się po około 35-40 latach. Wiadomo jednak, że Estonia i Finlandia nie udźwignęłyby same kosztów realizacji projektu, dlatego dokument wskazuje na wkład własny obu państw rzędu 40-50% oraz środków zewnętrznych, pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Wstępne studium wykonalności opracowywano z myślą zbudowania tunelu do roku 2030. Będzie to mniej więcej sześć lat po zakończeniu budowy linii kolejowej Rail Baltica. Dokument opracowali eksperci z Estonii, Finlandii i Szwecji. Jego wyniki dają podstawę do rozpoczęcia bardziej szczegółowego postępowania w sprawie budowy tunelu i korzyści gospodarczych, które przyniesie, dlatego najprawdopodobniej kraje zaangażowane w projekt na wstępnym studium wykonalności nie poprzestaną.
Kontynuacja Rail Baltiki
Poważnym argumentem w sprawie realizacji inwestycji jest projekt Rail Baltica, w ramach którego Litwa, Łotwa i Estonia mają zostać połączone z Europą Zachodnią normalnotorową linią kolejową. Tunel byłby oczywiście przedłużeniem projektu aż do Finlandii. Warto dodać, że niedawno władze Finlandii otrzymały propozycję bycia akcjonariuszem całego przedsięwzięcia. Lada dzień kraje bałtyckie powinny złożyć pierwsze wnioski o dofinansowanie budowy Rail Baltiki w ramach unijnego instrumentu ,,Łącząc Europę".