Partnerzy serwisu:

Jest wstępne studium wykonalności dla tunelu Tallinn - Helsinki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ERR News/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Jest wstępne studium wykonalności dla tunelu Tallinn - Helsinki
Nawet do 13 mld euro – taki może być koszt kolejowego połączenia stolicy Estonii z Helsinkami. Władze Estonii i Finlandii coraz poważniej myślą budowie tunelu pod Zatoką Fińską. Inwestycji raczej nie uda się zrealizować bez środków zewnętrznych.

Z opublikowanego dokumentu wynika, że tunel od Zatoką Fińską, łączący Tallinn z Helsinkami, byłby najkorzystniejszą opcją, jeśli chodzi o sposób połączenia tych dwóch miast. Z założenia miałby wpisać się w obecnie istniejącą infrastrukturę obu krajów.

Będą kolejne analizy

Według wstępnego studium wykonalności, tunel miałby długość około 50 km, a czas podróży pomiędzy miastami miałby wynosić około 30 minut. Planowana inwestycja miałaby kosztować od 9 do 13 mld euro. Koszty miałyby uwzględniać – poza samą budową infrastruktury – również system zarządzania ruchem, centra logistyczne oraz zaplecze techniczne. Wstępne studium wykonalności wskazuje, że inwestycja zwróciłaby się po około 35-40 latach. Wiadomo jednak, że Estonia i Finlandia nie udźwignęłyby same kosztów realizacji projektu, dlatego dokument wskazuje na wkład własny obu państw rzędu 40-50% oraz środków zewnętrznych, pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Wstępne studium wykonalności opracowywano z myślą zbudowania tunelu do roku 2030. Będzie to mniej więcej sześć lat po zakończeniu budowy linii kolejowej Rail Baltica. Dokument opracowali eksperci z Estonii, Finlandii i Szwecji. Jego wyniki dają podstawę do rozpoczęcia bardziej szczegółowego postępowania w sprawie budowy tunelu i korzyści gospodarczych, które przyniesie, dlatego najprawdopodobniej kraje zaangażowane w projekt na wstępnym studium wykonalności nie poprzestaną.

Kontynuacja Rail Baltiki

Poważnym argumentem w sprawie realizacji inwestycji jest projekt Rail Baltica, w ramach którego Litwa, Łotwa i Estonia mają zostać połączone z Europą Zachodnią normalnotorową linią kolejową. Tunel byłby oczywiście przedłużeniem projektu aż do Finlandii. Warto dodać, że niedawno władze Finlandii otrzymały propozycję bycia akcjonariuszem całego przedsięwzięcia. Lada dzień kraje bałtyckie powinny złożyć pierwsze wnioski o dofinansowanie budowy Rail Baltiki w ramach unijnego instrumentu ,,Łącząc Europę".

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5