PKP PLK podpisała wartą 188 mln zł umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac na trasie Padew – Mielec – Dębica. Prace umożliwią wznowienie ruchu pasażerskiego i zapewnią sprawniejszy ruch towarowy. Wykona je spółka z grupy PKP PLK.
Przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 25 z Mielca do Dębicy i zaprojektowanie prac do Padwi został ogłoszony z opóźnieniem –
we wrześniu 2017 roku. Jego rozstrzyganie trwało rok – szczegóły
można przeczytać tutaj.
W końcu udało się podpisać umowę z wykonawcą. Umowę za 187 778 962,71 zł (netto) zrealizuje spółka zależna PLK Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2020 roku. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 246 472 628,56 złotych brutto.
Podpisano już umowę na dofinansowanie o wartości 166 355 438,06 złotych, czyli o 30 mln złotych większe, niż planowano wcześniej.
Do 120 km/h
Jak podaje PLK, w ramach inwestycji na odcinku Mielec – Dębica, zaplanowano m.in. wymianę torów na długości 32 km, przebudowę 37 obiektów inżynieryjnych (6 mostów, 31 przepustów) oraz 40 przejazdów kolejowo-drogowych, min. w miejscowości Wojsław, Rzemień, Pustków, Pustynia. Prace zapewnią sprawniejszą i bezpieczniejszą jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, a towarowych – 70 km/h.
W ramach inwestycji PLK na trasie między Mielcem a Dębicą zwiększy się komfort 9 stacji i przystanków. W miejscowościach Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Kochanówka, Pustynia będą nowe perony, wyposażone w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne. Nowe obiekty z pochylniami i systemem oznakowania zapewnią wygodniejszą i łatwiejszą obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W stacji Mielec przewidziano budowę bezkolizyjnego przejścia pod torami, które ułatwi bezpieczne dojście do peronów. Lepszą komunikację w rejonie stacji zyskają także mieszkańcy – informuje inwestor.
Nasi Czytelnicy uważają, że istnieją poważne wady w specyfikacji. Zwracają uwagę na to, że obsługa Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu wyczerpie przepustowość, co uniemożliwi przywrócenie ruchu pasażerskiego. Jak dodają, w ramach inwestycji przewidziano likwidację stacji w Rzochowie, która do tej pory pełniła funkcję stacji pomocniczej dla ruchu towarowego z Mielca.
Więcej uwag można znaleźć tutaj.
Jest deklaracja powrotu pociągów
Dzisiaj (17 października) odbyło się oficjalne podpisanie umowy. – Linia nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica wykorzystywana jest obecnie tylko w ruchu towarowym, chcemy przywrócić ją także dla pasażerów – powiedział Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju cytowany przez biuro prasowe PLK. – Rewitalizacja linii Padew – Mielec – Dębica nr 25 to ważna inwestycja dla regionu. Dzięki niej pociągi wrócą na trasę, a potrzebujemy dobrych połączeń kolejowych, bo to przekłada się na rozwój gospodarczy i lepsze wykorzystanie potencjału Podkarpacia. Linia nr 25 łączy aż trzy duże obszary przemysłowe Strefy Ekonomiczne w Mielcu, w Tarnobrzegu i w Dębicy a także daje połączenie z siecią szerokotorową i terminalem w Woli Baranowskiej. Dziewięć lat wspólnych – z europosłem Tomaszem Porębą – starań o remont tego traktu dziś kończy się tym miłym akcentem – dodał Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.