PKP PLK opublikowała już regulamin przydzielania tras pociągów, który będzie obowiązywał w przyszłym rozkładzie jazdy. Najważniejsze zmiany dotyczą Centralnej Magistrali Kolejowej – wprowadzona zostanie na niej prędkość minimalna 120 km/h, a na dwóch trzecich długości prędkość maksymalna zostanie w końcu podniesiona do 200 km/h.
Spełnienie obietnic dotyczących wprowadzenia prędkości 200 km/h na linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK) jest spóźnione o dwa lata, jednak – w regulaminie – stało się już faktem. Z taką prędkością pociągi Pendolino (lub składy wagonowe z lokomotywą Husarz) pojadą na 160–ciu kilometrach CMK. Warto jednak pamiętać, że prędkość zapisana w regulaminie może jeszcze zostać ograniczona. Dlatego z szampanami warto wstrzymać się do grudnia.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiada, że prędkość na CMK będzie dalej podnoszona – W pierwszej fazie po wdrożeniu prędkości 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej i zebraniu doświadczeń, planowane jest dalsze podnoszenie prędkości do 220-230 km/h – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik MIR Piotr Popa.
Jednocześnie PKP PLK wprowadzi kilka znaczących ograniczeń w przyjmowaniu wniosków o przydzielenie trasy pociągu. Na wspomnianej CMK wprowadza się zakaz kursowania wszystkich pociągów z prędkością mniejszą niż 120 km/h, z wyjątkiem przewozów technologicznych do obsługi CMK. Praktycznie eliminuje to z magistrali przewozy towarowe, oraz stare, niezmodernizowane pociągi EN57.
Podobnie jak w tym roku, przy układaniu rozkładu jazdy priorytet będą miały pociągi pasażerskie ekspresowe (EC, EN, EI, EX) i międzynarodowe (MM, RM, AM), a następnie pasażerskie międzywojewódzkie i wojewódzkie dowożące do pracy.
Bez pociągów z Radomia do Warszawy
Z powodu modernizacji ciągu Rail Baltica, na odcinku Zielonka – Sadowne linii kolejowej nr 6 z Warszawy do Białegostoku będzie dostępny tylko jeden tor. Przez cztery godziny na dobę trasa nie będzie w ogóle dostępna. Jeden tor będzie przez cały rok zamknięty również na odcinku Warszawa Okęcie – Chynów linii kolejowej nr 8 Warszawa– Kraków.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, odcinek Dobieszyn – Radom linii kolejowej nr 8, będzie zamknięty przez cały rozkład jazdy. Zarówno na tej linii, jak i na Rail Baltica, będzie dużo czasowych zamknięć torowych. Trudno zresztą wymienić wszystkie – w nowym rozkładzie jazdy zamknięć będzie prawie tysiąc. Podobnie jak w tym, roku, korekt rozkładu jazdy będzie aż sześć.
Zamknięć nie zabraknie też w przebiegu kolejnej dużej modernizacji – linii E30. Na odcinkach Podłęże – Tarnów, Tarnów – Rzeszów Główny, Dąbrowa Górnicza – Kraków Główny i Jaworzno Szczakowa – Mysłowice ruch pociągów będzie odbywał się po jednym torze. To tuż w nocy linia będzie całkowicie zamykana.
PKP PLK: Słuchamy przewoźników
Jak informuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, projekt „Regulaminu na 2014/2015” przesłano 19 września 2013 r. do konsultacji przewoźnikom kolejowym. Ci zgłosili w sumie 193, które rozpatrywano na posiedzeniach Rady Przewoźników wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (wtedy MTBiGM) oraz Urzędu Transportu Kolejowego.
– Rada Przewoźników wydała 63 rekomendacje, z czego 56 dotyczyło bezpośrednio zapisów w Regulaminie, a w 34 przypadkach odstąpiła od wydania rekomendacji po wysłuchaniu wyjaśnień PLK. Zarząd Polskich Linii Kolejowych przyjął ponad 95% z wydanych rekomendacji – informuje Siemieniec. Jak zaznacza, regulamin dostosowano do nowych rozwiązań informatycznych, polegających na rozszerzeniu funkcjonalności Internetowego Systemu Zamawiania Tras Pociągów - „Zamawiaj i Jedź”. Uwzględniono również potrzeby przewoźników w zakresie podwyższenia i obniżenia limitu zmiany pojazdu trakcyjnego i masy brutto pociągu do 190 ton.
- To kolejny rok, kiedy zarządca infrastruktury dokładnie analizuje postulaty przewoźników kolejowych przekazane na Radzie Przewoźników i stara się je realizować. Szukanie pozytywnych rozwiązań sprzyja rozwojowi kolejowego transportu w Polsce – podsumowuje Andrzej Pawłowski, wiceprezes PLK.