Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Jakie tramwaje dla Warszawy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-02-2004
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, 25 lutego 2004, Krzysztof Śmietana

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Jakie tramwaje dla Warszawy?
Tramwaje Warszawskie zamierzają wreszcie kupić nowoczesne wagony na miarę XXI w. 15 sztuk trafi jednak do stolicy dopiero w 2006 r. "Gazeta Wyborcza" zastanawia się jednak czy nie lepiej kupić znacznie tańsze pojazdy z demobilu.

- Nowych wagonów nie kupowaliśmy od kilku lat. To już ostatni dzwonek! - przestrzega Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich, które po raz kolejny ogłosiły właśnie przetarg na 30-metrowe tramwaje najnowszej generacji. Stolica nie kupi jednak 60 niskopodłogowców (tak obiecywano trzy-cztery lata temu), ale zaledwie 15. Każdy za blisko 7-8 mln zł. - Więcej pieniędzy nie mamy - usprawiedliwia się prezes Karos.
Liczy on na to, że przetarg uda się rozstrzygnąć na wiosnę, a jesienią fabryka dostarczy dwa pierwsze wagony. Wszystkie miałyby trafić do stolicy przed końcem 2006 r.
W innych miastach Polski z wymianą tramwajów radzą sobie inaczej. - Właśnie kupiliśmy w Wiedniu tramwaj typu E1 wyprodukowany w latach 70. - chwali się Bożena Pękala, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. - Kosztował zaledwie 5 tys. euro. Od razu spodobał się pasażerom. W ciągu trzech lat trafi do nas 30 takich wagonów.
To nie pierwszy tego typu zakup w Krakowie. Od końca lat 80. trafiały tam tramwaje z Norymbergi. Mieszkańcy i turyści bardzo je polubili - są dość przestronne i ciche. - Choć mają około 30 lat, są o wiele nowocześniejsze od popularnych w Polsce tramwajów typu 105, czyli tzw. akwariów, które często się psują. Ich remonty są nieopłacalne - twierdzi Jacek Kołodziej, szef zajezdni w Nowej Hucie.
Jednocześnie Kraków sprowadza nowe tramwaje - już od kilku lat jeździ tam 26 niskopodłogowych cichutkich wagonów kanadyjskiego Bombardiera.
Podobną politykę prowadzą w Poznaniu. Od początku lat 90. sprowadzają tam tramwaje z Amsterdamu, DĂźsseldorfu i Frankfurtu. - Zastępujemy nimi wyeksploatowane tramwaje typu 105 - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik poznańskiego MPK.
Nad Wartą jeździ też osiem całkowicie niskopodłogowych wagonów Siemens Combino. Miasto wyda jednak na te cacka sporo pieniędzy. Z powodu coraz gorszego kursu złotego w stosunku do euro za 14 tramwajów trzeba będzie zapłacić aż 120 mln zł zamiast planowanych wcześniej 100 mln zł.
Dlatego władze Poznania znowu postawiły na wagony używane. Chcą właśnie kupić w Niemczech kilka tramwajów dwukierunkowych, które mogłyby zawracać na jednym torze, co jest przydatne zwłaszcza podczas remontów.
Czy w Warszawie nie byłoby warto wymienić niektórych starych wagonów na podobne wiekiem, ale wygodniejsze, cichsze i tańsze tramwaje z Europy Zachodniej? - Nie wiem, czy to najlepszy pomysł. Jeśli byśmy sprowadzili takie wagony, trzeba by także kupować drogie części zamienne - nie daje się przekonać prezes Krzysztof Karos.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5