Do końca I kwartału 2010 r. Metro Warszawskie rozpisze przetarg na 35 pociągów na potrzeby I i II linii podziemnej kolejki. O tym, jakich składów będzie potrzebować spółka, dyskutowano dziś podczas konferencji zorganizowanej przez Railway Market Forum.
Konferencję otworzył dyrektor warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego, Leszek Ruta, który przedstawił warszawski system transportu zbiorowego oraz znaczenie w nim metra i jego specyfikę. Korzysta z niego ok. 550 tys. osób dziennie, jeżdżących 32 pociągami, czyli 192 wagonami w godzinach szczytu. - To bardzo dobry wynik, ale wskazujący na pilną potrzebę utworzenia II linii w naszej stolicy - podkreślał Ruta. Jak poinformował, metro to najszybszy środek transportu w Warszawie - średnia prędkość komunikacyjna jego pociągów to 37,5 km/h (podczas gdy SKM - 24,4 km/h, autobusy - 23, tramwaje - 18,6 km/h). Dyrektor Ruta podkreślił także miastotwórczą rolę budowy metra. - Takie tereny jak np. teren Huty stają się z typowo przemysłowych obszarów, obiektem zainteresowania budownictwa mieszkaniowego - stwierdził. - Nowa linia metra to głównie oczekiwanie mieszkańców Warszawy w zakresie rozwoju transportu zbiorowego ze względu na prędkość, bezpieczeństwo, niezawodność i komfort jazdy - powiedział Leszek Ruta.

* Dyrektor warszawskiego ZTM, Leszek Ruta.
Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk przedstawił charakterystykę układu docelowego II linii metra i jego parametry techniczne. Jak stwierdził, w skład infrastruktury I linii metra wchodzi m.in. 21 stacji, 21 tuneli szlakowych o długości całkowitej ok. 23 km, 49 km na linii i 18 km na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, 111 rozjazdów, 12 podstacji trakcyjnych oraz 8 podstacji energetycznych, 65 tys. źródeł światła, 223 stacjonarne i 33 ruchome kamery monitoringu oraz 59 wind i 59 schodów ruchomych. - Od roki 2004 przeprowadzona reorganizacja służb eksploatacyjnych doprowadziła do uzyskania wskaźnika awaryjności taboru na poziomie ok. 0,3 zjazdów na 10 tys. wozokilometrów. To dobry, wysoki europejski poziom - powiedział Lejk. Jak poinformował, metro chce kupić 35 pociągów. W zależności od tego, ile skieruje dla obsługi II linii, kursy będą odbywały się w odstępach: 2:35 min. - 15 pociągów (czego w ruchu 12), 2:04 - 19 pociągów (15 w ruchu), 1:56 - 20 pociągów (16 w ruchu), 1:49 - 22 pociągów (17 w ruchu), 1:43 - 23 pociągi (18 w ruchu), 1:38 - 24 pociągi (z czego 19 w ruchu), 1:33 - 25 składów (20 w ruchu). - Na tym nie kończą się nasze plany. Metro jest projektowane na 90-sekundowe odstępy pomiędzy kursami - podkreślił prezes Lejk.

* Prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk.
Na temat założeń techniczno-eksploatacyjnych budowy centralnego odcinka II linii metra mówił Demetrio Morabito z konsorcjum Astaldi - Gulermak - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, które zrealizuje inwestycję. Czas trwania kontraktu to 48 miesięcy - 28 października 2009 r. miało miejsce podpisanie kumowy, a koniec realizacji projektu planowany jest na 28 października 2013 r. Największą pod względem powierzchni będzie stacja Świętokrzyska (powierzchnia korpusu stacji - 15780 m kw.), a najdłuższa - Rondo ONZ (157,6 m). Planowana jest budowa dwóch tuneli o wewnętrznej średnicy 5,4 m, mierzących razem 8890 m długości.

* Demetrio Morabito, reprezentujący konsorcjum Astaldi - Gulermak - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.
Prof. dr hab. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej przedstawił perspektywy na przyszłość nowych systemów metra w Europie. Z jego wypowiedzi można było dowiedzieć się, jakie są kryteria oceny taboru, parametry techniczne pociągów oraz uwarunkowania eksploatacyjne. Prof. Chudzikiewicz przedstawił także oferty i kontrakty zrealizowane przez największych producentów taboru dla metra - AnsaldoBreda, Alstom, Bombardier, Siemens, Vossloh Espana i in.

* Prof. dr hab. Andrzej Chudzikiewicz (Politechnika Warszawska).
Najważniejsze inwestycje w tabor metra w Europie w latach 2003-2009 były przedmiotem wystąpienia Marcina Kamoli, analityka z ZDG TOR. Według danych przez niego przedstawionych, najpoważniejsze kontrakty były zawierane w latach 2003-2004. Miało to związek z wymianą taboru londyńskiego metra przez konsorcja, które przejęły zarządzanie tą siecią w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Metronet zamówił wówczas ok. 1700 wagonów od Bombardiera. Dzięki temu kanadyjska firma stała się liderem dostaw dla tego segmentu rynku (przed m.in. AnsaldoBreda - 768 wagonów, CAF - 727 i Alstomem - 699).

* Marcin Kamola, analityk ZDG TOR.
Oczekiwania wobec taboru dla II linii Metra Warszawskiego opisał Ireneusz Pietrzak, szef służby taboru w spółce. Firma chce zakupić sześciowagonowe pojazdy o długości 120 m każdy, zdolne do pracy także na powierzchni (przy temperaturze od -35 do +40 stopni Celsjusza), o prędkości maksymalnej do 90 km/h i o średnim przyspieszeniu (0-25 km/h) 1,2 m/skw. Pociągi mają być jednoprzestrzenne, z zachowaniem dotychczasowego ukierunkowania siedzeń i z wprowadzeniem w każdym wagonie miejsc dla wózków i rowerów z podparciem dla osób stojących. Pociągi mają mieć także miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

* Ireneusz Pietrzak, szef służby taboru w Metrze Warszawskim.
Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, podczas którego przedstawiciele firm produkujących tabor mogli zadać pytania przedstawicielom Metra Warszawskiego na temat tego, jakie konkretnie pociągi będą chcieli pozyskać.

* Przedstawiciele Metra Warszawkiego odpowiadający na pytania producentów taboru odnośnie planowanego zamówienia.

* Fot. Rynek Kolejowy.