- Nic nam nie przeszkadza kontynuować tej współpracy po zrealizowaniu postanowień kontraktu z General Electric. Jeżeli tylko GE będzie zadowolone ze współpracy z nami, a dalsza kooperacja pozostawałby w naszym zakresie, to jest ona możliwa – mówi Piotr Kołodziejczak, dyrektor marketingu Newagu.
Lokomotywa 311D okazała się ciekawą ofertą dla założonej w 2004 roku spółki CB Rail, zajmującej się dzierżawą taboru kolejowego. O podpisaniu umowy na modernizację 20 lokomotyw spalinowo-elektrycznych produkcji radzieckiej M62 (znanych w Polsce pod nazwą ST-44), GE i CB Rail poinformowały w styczniu 2007 roku. Modernizacja objęła wyposażenie pojazdu w silnik FDL 12, alternator i urządzenia pomocnicze. - Zostały wózki, czyli układ jezdny, zachowana została również ostoja. Poddano ją jednak modernizacji, podobnie jak silniki. Wszystko pozostałe jest nowe. Można powiedzieć, że jest to lokomotywa nowego typu – zaznacza dyrektor Kołodziejczak.
311D testowana była w podwrocławskim Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa. Lokomotywa ciągnęła wagony ważące 3200 ton. – Jest to lokomotywa o połowę mocniejsza od jeżdżących po polskich torach. Ma obecnie moc rzędu 2900 koni mechanicznych – mówi Piotr Kołodziejczak.
Nie wiadomo na razie, na jaki rynek trafią zmodernizowane maszyny. Newag nie ma sygnałów, kto mógłby być zainteresowany pozyskaniem tych lokomotyw. Nieoficjalne informacje mówią jednak o PCC Rail, które w najbliższym czasie planuje pozyskanie nowego taboru. 311D prezentowano na zakończonych niedawno targach TRAKO w Gdańsku, gdzie była obiektem dużego zainteresowania wielu zwiedzających.
* Lokomotywa 311D na tegorocznych targach TRAKO (fot. RK).