Partnerzy serwisu:
Pasażer

Jaka będzie druga linia SKA Kolei Małopolskich?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Jaka będzie druga linia SKA Kolei Małopolskich?
13 grudnia zostanie uruchomiona druga linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa. Nowy rozkład jazdy na tej trasie odbiega od zapowiadanej cykliczności kursowania pociągów, która miała być wyznacznikiem kolei aglomeracyjnej w województwie małopolskim. Skąd taki problem? 

13 grudnia samorządowy przewoźnik Koleje Małopolskie rozpocznie obsługę drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (a w zasadzie połowy tej trasy), wiodącej z Krakowa przez Miechów do Sędziszowa. Koleje Małopolskie uruchomią  5 par pociągów w rel. Kraków Główny – Sędziszów – Kraków Główny i 9 par pociągów w rel. Kraków Główny – Miechów – Kraków Główny. Docelowo, dzięki budowie łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, trasa zostanie uzupełniona o brakujący fragment z Krakowa Głównego do Skawiny. Rozważane jest wydłużenie trasy do przystanku Podbory Skawińskie a nawet Wadowic, choć w przypadku tej miejscowości jest to tak zwana „melodia przyszłości”. 

Rozkład daleki od cyklicznego

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego kilkakrotnie deklarowali, że model funkcjonowania pierwszej trasy SKA (Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia), czyli cykliczność i stałe godziny kursowania, zostanie przeniesiony na kolejne trasy. Nowy rozkład jazdy przeczy tym zapowiedziom. Nie udało się uzyskać cyklicznego rozkładu jazdy opartego o odjazdy ze stacji początkowych co pół godziny w godzinach szczytu oraz co godzinę poza, w równych odstępach czasowych. Przerwy pomiędzy połączeniami nie wynoszą np. równo 30/40/60 minut, ale nawet ponad godzinę. 

Wyjaśnień udzielił Przemysław Żywicki z Kolei Małopolskich. Podkreśla on, że jest to efekt dwóch czynników: ograniczonej przepustowości szlaku wiodącego do Miechowa/Sędziszowa oraz priorytet dla połączeń dalekobieżnych nawet w godzinach szczytu komunikacyjnego.

– Główną przyczyną braku cykliczności pociągów SKA na trasie Kraków – Miechów – Sędziszów jest ograniczona przepustowość odcinka Kraków Główny – Kozłów. Na tym odcinku kursuje znacząca ilość pociągów spółki PKP Intercity S.A. Odcinek ten pokonują niemal wszystkie pociągi jadące z Krakowa w kierunku północnym (Warszawa, Gdynia) i zachodnim (Wrocław, Poznań, Szczecin). Praktycznie uniemożliwia to utrzymanie na tę chwilę stałych, cyklicznych godzin kursowania pociągów SKA – tłumaczy Paweł Żywicki. 

Priorytetem stałe godziny kursowania

Warto dodać, iż PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły i nadal prowadzą prace usprawniające ruch na tym odcinku. Szczegółowy opis zakresu robót i oczekiwanych efektów znajdują się tutaj. Niemniej jednak, przez wciąż niedokończoną modernizację trasy Kraków – Katowice, część pociągów z Krakowa do Wrocławia, Poznania czy Szczecina kursuje drogą okrężną, wykorzystując w tym celu tak zwaną „Protezę Koniecpolską”. Jest to trasa, na którą składa się kilka linii kolejowych wiodących m.in. przez Koniecpol, Częstochowę Stradom, Lubliniec i Opole, zmodernizowanych przede wszystkim dla skrócenia czasu podróży w relacjach Warszawa – Wrocław. W związku z tym, że wszystkie pociągi z Krakowa kierujące się na "Protezę Koniecpolską", przejeżdżają trasą przez Kozłów, ograniczana jest przepustowość tegoż odcinka (a jest on równocześnie trasą drugiej linii SKA). Co jeszcze uniemożliwia wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy?

– Nie sprzyja temu także regulamin przydzielania tras pociągów, który nawet w godzinach szczytów przewozowych przyznaje priorytet kursowania dalekobieżnym. Można powiedzieć, że poza godzinami wczesnoporannymi oraz późnowieczornymi godziny odjazdów są w dużej mierze uzależnione od układu połączeń dalekobieżnych. Wobec tego w przypadku trasy Kraków – Miechów – Sędziszów naszym priorytetem będzie nie tyle cykliczność co zachowanie stałych godzin kursowania niezależnie od zmian godzin pociągów dalekobieżnych – mówi Przemysław Żywicki.

Honorowanie biletów, taryfa i tabor

Koleje Małopolskie zapowiedziały wzajemnie honorowanie biletów jednorazowych i miesięcznych przez KMŁ oraz Przewozy Regionalne na wspólnie obsługiwanym odcinku. – Planowana taryfa przewiduje niższe ceny biletów niż w pociągach kursujących w rozkładzie jazdy 2014/15, jak również niższe niż u przewoźników drogowych – zapowiedział Przemysław Żywicki. Połączenia będą obsługiwane nowoczesnymi Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi, które ma w posiadaniu Samorząd Województwa Małopolskiego.

– W rozkładzie jazdy 2015/2016 Województwo Małopolskie przekaże spółce Koleje Małopolskie do realizacji przewozów następujące pojazdy EZT serii EN64 i EN99 zakupione przez Województwo Małopolskie w ramach realizacji projektu POIiŚ 7.3-42 pn. „Zakup taboru do obsługi połączeń w aglomeracji krakowskiej”, EZT serii EN77 zakupione w projekcie „Zakupy taboru kolejowego” zrealizowanym w ramach MRPO na lata 2007 – 2013. Zwiększenie ilości taboru udostępnionego „Kolejom Małopolskim” jest uzasadnione uruchomieniem przewozów w ramach drugiej linii aglomeracyjnej (Kraków Główny – Miechów/Sędziszów) oraz zapewnieniem właściwej rezerwy taborowej – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Taka decyzja będzie miała związek z częściowym wycofaniem nowoczesnych jednostek obsługujących obecnie niektóre połączenia np. do Krynicy, Zakopanego czy Bielska-Białej. 

Dla uzupełnienia oferty drugiej linii SKA planowane jest wydzielenie specjalnych parkingów. Przewoźnik poinformował, że władze miasta i gminy Miechów podejmują działania dla zorganizowania przy stacji parkingu typu P&R. Podobne działania są również realizowane przez miasto i gminę Słomniki przy stacji kolejowej Słomniki.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5